Porsche kondigde eerder al aan dat het zichzelf om zou vormen tot een fabrikant van elektrische auto’s. De aanstormende nieuwe Taycan mag de spits afbijten. Maar natuurlijk is verder onvermijdelijk dat ook z’n andere modellen onder de bijl gaan. Als de elektrisch auto niet aanslaat, dan heeft Porsche een enorm probleem. Hoe pertinent de keuzes van het merk zijn, mag blijken uit de aankondiging dat de volgende generatie Macan een volledig elektrisch model zal zijn. En dat is geen verre toekomstmuziek. Al aan het begin van het volgende decennium zal die van de band rollen.
Haast je maar als je nog een conventioneel aangedreven Porsche wil
Porsche zal tegen 2022 meer dan zes miljard euro investeren in elektrische mobiliteit. Tegen 2025 zal de helft van de nieuwe Porsche voertuigen een elektrisch aandrijfsysteem hebben. Het merk zal zich naar eigen zeggen “de komende tien jaar concentreren op een aandrijfmix die bestaat uit geoptimaliseerde benzinemotoren, plug-in hybride modellen en geheel elektrisch aangedreven sportwagens”.
Fabriek in Leipzig wordt omgevormd tot fabriek voor elektrische auto’s
De volgende generatie Macan zal gebouw worden in Leipzig. Die fabriek wordt helemaal omgeturnd tot een fabriek voor elektrische modellen. Nu bouwt het merk er nog meer dan 90.000 Macan per jaar en rolt ook de Panamera er van de band.
Net zoals de Taycan zal ook de volgende Macan 800 volt-technologie aan boord hebben en gebaseerd zijn op de PPE-architectuur (Premium Platform Electric) die samen met Audi is ontwikkeld.