Vorig jaar stelde Kia reeds de nieuwe elektrische Soul voor. Maar origineel gelijnde elektrische middenklasser droeg nog niet de Europese specificaties. Niet dat er technische aanpassingen zijn, maar hier in Europa worden cruciale berekeningen anders gemaakt.
Keuze uit twee accu’s
In de vloer bouwt Kia één van twee accu’s in. De eerste kan tot 39,2kWh stroom bevatten. Daarmee raak je maximaal 277 ver. Er is ook een tweede versie met een (duurdere) 64kWh-batterij. Daarmee kan de e-Soul, want zo heet het model bij ons, volgens de WLTP-verbruikscyclus 452km afleggen.
Best snel, die e-Soul
De standaardbatterij voedt een 136pk sterke elektrische motor met een maximumkoppel van 395Nm. Dat is 23% krachtiger dan de uitgaande elektrische Soul. De krachtiger accu krijgt een aangepaste motor. Die levert 201pk bij een identieke trekkracht van 395Nm. En daarmee is de e-Soul behoorlijk snel, met een acceleratie vanuit stilstand naar 100km/u die 7,6 tellen in beslag neemt.
De bestuurder kan bij de nieuweling kiezen uit een hele reeks rijprogramma’s en ook de hoeveelheid remenergie (en dus vertraging bij het lossen van het gaspedaal) is instelbaar. Het moet zo bijna mogelijk zijn om de Soul met één pedaal te rijden.
Wanneer te koop?
De verkoop van de e-Soul in Europa start na de première op het Autosalon van Genève. Eind maart kan je al een bestelbon gaan tekenen. Een garantie van zeven jaar of 150.000km die ook de elektrische motor en de accu omvat, is standaard.