Skoda hield ons al een tijdje warm voor z’n nieuwe compacte SUV. En nu is die trendy compacte hoogpoter er ook echt. Hij moet het opnemen tegen onder meer de Nissan Juke, de populaire Renault Captur en de Hyundai Kona, maar natuurlijk ook tegen z’n broertjes van VW en Seat.
De Kamiq komt bij Skoda onder de Karoq. Hij meet 4,24m in de lengte, is 1,79m breed en 1,53m hoog. Dat levert niet alleen ruimte op om vijf volwassenen aan boord te schikken, maar ook om 400l bagage mee te nemen. Wip je er een paar inzittenden uit om de achterbank plat te leggen, dan stijgt het laadvolume meteen naar 1.395l. Zelfs de voorste passagierszetel kan je neerklappen. Dan kan er een object met een lengte tot 2,44m in.
Speciaal, al is het maar een beetje
Het is al jaren zo dat auto’s eigenlijk allemaal op elkaar lijken. Originaliteit beperkt zich meestal tot de grille en de lichtunits. De Kamiq heeft van die soep ook een flinke lepel binnen. Bekijk z’n flanken en hij is erg generisch. Het zou eigenlijk eender welke compacte SUV kunnen zijn. Maar achteraan geeft een uitgesproken neep in de koffer hem karakter terwijl de voorkant apart uit de hoek komt door de twee rijen smalle LEDs die de plaats van de conventionele lichtblokken innemen.
Uit persinformatie moeten we steevast afleiden dat de grootte van de schermen aan de binnenkant zowat het belangrijkste aankoopcriterium moeten zijn. De klant mag gerust zijn - in de middenconsole kan je kiezen voor 6,5-, 8,0- of 9,2 inch diameter. En je kan ook de conventionele tellerplaten (tegen betaling uiteraard) voor je neus laten verwijderen om ook daar een 10,25” scherm te krijgen. Voor wie ook andere dingen aan de binnenkant belangrijk vindt, voegen we nog dit toe: het sfeerlicht is verkrijgbaar in drie kleuren, er is een speciale microvezel stof voor de bekleding en je kan aardigheidjes krijgen als een verwarmbaar stuur.
Alleen met voorwielaandrijving
Het begint zo onderhand overbodig te worden om aan te stippen dat het stoere uiterlijk niet gepaard gaat met een aangepaste aandrijflijn. Dat is regel, geen uitzondering en weet niet iedereen dat zo onderhand? De Kamiq sleurt zich dus alleen aan de voorwielen door het verkeer. Onder de kap zit een 115pk en 200Nm sterke 1-liter op benzine. Is dat niet genoeg dan kan je een centrale kiezen die 50% groter is en ook de helft meer vermogen levert. Voorlopig is de enige diesel een 1.6 TDI die 115pk en 250Nm opwekt.
Op het Autosalon van Genève is de Kamiq voor het eerst te zien.