De delegaties van Renault en Peugeot zullen op het Autosalon van Genève nieuwsgierig bij elkaar op bezoek gaan. De Fransen stellen er immers elk een nieuwe auto voor het B-segment voor. Bij Renault is het de nieuwe Clio, die aan de buitenzijde weinig verandert. Bij Peugeot is het deze 208. Die ziet er wel anders uit dan de uittredende generatie. Daarover hadden we het eind vorige week al, toen de eerste beelden op internet terechtkwamen.
Peugeot i-Cockpit
Ditmaal hebben we meer aandacht voor het interieur. Dat is typisch Peugeot. In moderne tijden betekent dat een klein stuurtje (nu met afgeplatte boven- en onderzijde) en hoog opgestelde tellers. Die laatste zijn overigens digitaal. Ze worden aangevuld met een aanraakgevoelig scherm in de middentunnel dat beschikbaar is met diameters van 5-, 7- en 10 inch. Fysieke knoppen en schakelaars zijn tot een minimum beperkt. Glanzend zwart plastic moet voor een chique uitstraling zorgen en er zijn modern ogende stoffen en sierlijsten.
Benzine, diesel of stroom
De 208 stapt af van z’n bodemplaat, die nochtans puike dynamische en comforteigenschappen garandeerde. Ditmaal wisten de Peugeot-ingenieurs echter nog eens 30kg uit te sparen, terwijl het net zo prettig zou moeten zijn als de bodemgroep die hij vervangt.
Vermogen wordt geleverd door een 1,2l driecilinder met turbo op benzine of een 1,5l diesel die vier zuigers telt. De benzine komt er in eerste instantie met 75pk (gepaard aan een vijfbak) of 100pk (in combinatie met een handbediende zesversnellingsbak). De diesel levert altijd 100pk en wordt alleen met een handgeschakelde zesbak geleverd.
Maar daarmee zijn we niet door de aandrijfopties heen. Er komt immers ook een e-208. Je raadt het al - die is elektrisch. Z’n centrale levert 136pk en 260Nm. Niets exotisch, maar omdat trekkracht bij elektrische auto’s onmiddellijk beschikbaar is, komen ze vlot van hun plek. Deze 208 kan in 8,1 seconde naar 100 terwijl z’n 50kWh-accu (die onder de vloer zit) volgens de WLTP-gebruikscyclus een autonomie van 340km moet bieden.