We willen met z’n allen een compacte SUV omdat dat een beetje stoerder oogt. En omdat een almaar ouder wordende bevolking daar wat makkelijker in- en uit kan. Maar volgens de cijfers is er meer aan de hand. Een SUV is eenvoudigweg het nieuwe normaal. En daar mogen dan ook snelle versies van komen, net zoals dat destijds voor sedans en hatchbacks het geval was. Want, laat ons maar even recht voor de raap zijn, zo’n compacte SUV verschilt inmiddels niet meer zo veel van een conventionele hatchback.
Niet langer voorbehouden voor premium
Snelle crossovers vond je nog vooral bij premiummerken. Maar Volkswagen gooit een knuppel in dat hoenderhok. Bij de T-Roc kleven de Duitsers voor het eerst de letter R op een SUV. En dat zullen we geweten hebben. Z’n tweeliter turbomotor wekt 300pk en 400Nm op. Een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling en vierwielaandrijving zorgen ervoor dat die cijfers in een mum van tijd omgezet worden in acceleratie. Heel precies: 4,9 tellen wordt 100km/u vanuit stilstand. Daar heb je dan wel ‘launch control’ voor nodig. De top wordt afgeregeld bij 250km/u.
De remmen zijn afkomstig van de Golf R. Nogal wiedes - de rest van de T-Roc heeft er ook heel wat mee gemeen.
Specifiek uiterlijk
Het lijkt ons zoals steeds wel leuk om met zo’n snelle donder rond te rijden zonder dat je medemens dat in de gaten heeft. Dat is evenwel een optie die VW je niet biedt. De R heeft immers verbrede spatborden waarin 18-duimers huizen, agressiever ogende bumpers, en meer zwarte en chromen accenten aan de buitenzijde. Binnenin zijn er onder meer andere sierlijsten, heb je kuipzetels, een zwarte dakhemel en een stuurtje met afgeplatte onderzijde.
Volkswagen heeft het nog steeds over een concept car, maar later dit jaar zal de productieversie er precies eender uitzien.