Afgelopen week spendeerden we op Auto55 wat aandacht aan een technisch gerestaureerde Porsche 356. Op mechanisch vlak helemaal tiptop, maar het uiterlijk werd opzettelijk verouderd met namaak-patina. Omwille van het ‘karakter’, wellicht.
Niet één Porsche
Deze creatie van 356 Outlaws is het andere uiterlijk. Niet alleen werd het uiterlijk opgeblonken, gelakt en zelfs bijgetimmerd, maar onderhuids heeft dit oudje zelfs nauwelijks nog wat van de originele 356. Z’n koetswerk is zelfs gevoelig breder. Het chassis is immers afkomstig van een Porsche 964 (uit de 911-reeks) uit 1990. En dat heeft vierwielaandrijving. De motor is een 2,4l met dubbele Webers. Goed voor zo’n 200pk. En dat terwijl de snelste 356’s nauwelijks verder kwamen dan 100pk. Echt zwaar werd de 356 Outlaw overigens niet. Hij weegt nog steeds maar 975kg.
In de sneeuw
De klant wou een 356 waarmee hij in de winter kon gaan skiën. Vierwielaandrijving moet dat mogelijk maken. Uit het uiterlijk blijkt trouwens heel wat vertrouwen in de aandrijflijn want bumpers werden helemaal achterwege gelaten. Een bagagedrager moet dan weer zorgen voor dat de ski’s op hun bestemming geraken.
De talloze details en de unieke, groene interieuraankleding kunnen uitgebreid bewonderd worden in de fotospecial. We stippen alleen nog even aan dat de Amerikanen naar eigen zeggen goed nagedacht hebben over het gebruik van de auto. Zo is er voor gele koplampen gekozen, specifiek omdat geel licht het contrast in sneeuw verhoogt, waardoor het makkelijk er wordt om de contouren van de weg te herkennen. Om precies dezelfde reden zie je wel eens skiërs met een gele of oranje zonnebril de piste afdalen.
Niet voor gevoelige… portefeuilles
De prijs is onbekend, maar je hebt een 356 nodig, een 964 nodig en er is vier jaar aan gewerkt. Dus… goedkoop zal het niet zijn.