De roots van Hispano-Suiza gaan terug naar het einde van de 19de eeuw. Het bedrijf produceerde toen luxevoertuigen die volgens sommigen de vergelijking met de Rolls-Royces en Bugatti’s van z’n tijd moeiteloos kunnen doorstaan.
Lange stilte
Sinds 1968 is er van het bedrijf weinig meer vernomen. Rond de laatste eeuwwisseling was er even een Supercar-project en daarna werd het weer stil. Tot nu.
Ooievaar
Er is al een nieuwe Hispano Suiza aangekondigd, maar dat is gek genoeg niet deze Maguari HS1 GTC. Deze creatie wordt aangedreven door een V10 die naar verluidt uit een Lamborghinin Huracan werd gehaald. Er werden twee elektrische compressoren aan toegevoegd, waardoor de centrale een vermogen van zo maar eventjes 1070pk zou aankunnen. Er wordt gesproken van een sprint naar 100km/u in een tel of drie en een topsnelheid van bijna 380km/u.
De Maguari dankzij zijn naam aan een Zuid-Amerikaanse ooievaar en dat wordt netjes in de verf gezet door een embleem dat uit de voorbumper steekt.
Zijn er nu plots twee Hispano Suiza's?!
Niet lang geleden kondigden we de komst van een nieuwe Hispano Suiza met een elektrische aandrijflijn aan. Dat is niét deze creatie. Deze Maguari HS1 GTC is afkomstig van een bedrijf dat Hispano Suiza Automobile Manufaktur AG heet. De aanstormende elektrische auto wordt ontwikkeld door Hispano Suiza Cars. Beiden bedrijven beweren de rechten op de naam te bezitten. Dat is goed nieuws voor advocaten. Terwijl nog niet duidelijk is of serieproductie van één van beide modellen überhaupt lukt, lijken zij gebeiteld te zitten want juridisch getouwtrek is haast een zekerheid.