Peugeot 508 op hoogspanning

Bekijk 58 foto's
Door: BV 22-02-2019

De vorige Peugeot 508 was, wel, een beetje een saaie jongen. Maar de nieuwste generatie, werpt dat enigszins muffe kleed af. De Berline heeft wat weg van een vierdeurs coupé en de break ruikt een beetje naar de veel hippere shooting brake. Maar de 508 is nog niet radicaal genoeg, vindt Peugeot. En daarom stelt het op het Autosalon van Genève deze 508 Peugeot Sport Engineered Concept voor. Een stopcontacthybride met niet minder dan 400pk. Peugeot stelt hem nu al voor, omdat het wil dat straks alle aandacht gaat naar de nieuwe Peugeot 208.

Snelle plug-in

Peugeot werkt natuurlijk aan een plug-in-hybrid van de 508. Die bestond al van de uittredende generatie en het is niet dat de normen er inmiddels soepeler op zijn geworden. Maar het gaat om een productievariant die wellicht niet veel verder komt dan 225pk. De Fransen willen laten zien dat je de knop ook tot 11 kan draaien én nog steeds met een lage CO2-uitstoot kan uitpakken. Dat komt vooral om dat de 508 Peugeot Sport Engineered Concept 50km kan afleggen op stroom die je eerder in de accu’s hebt getapt.

Een viercilinder op benzine (waar Peugeot niet van zegt hoe groot hij is), levert de eerste 200pk. Er komt nog een 110pk sterke elektromotor bij op de vooras. Achteraan zit een tweede elektrische centrale die 200pk opwekt. Tel alles bij elkaar op en je komt aan een maximum systeemvermogen van 400pk.

Dat is voldoende voor een acceleratietijd naar 100km/u in 4,3 seconden en een beteugelde top van 250km/u. De tussensprintjes zijn al even indrukwekkend. Van 80 naar 180 gaat in 10 tellen.

Radioactief

Bij z’n opmerkelijke prestaties hoort ook een aangescherpt uiterlijk, waarin zwart en donkergrijs de boventoon voeren, maar gebroken worden door een opvallend geel-groene, bijna radioactief aandoende, tint. Die komt ook terug in het interieur dat evenwel door carbon, leder en Alcantara wordt gedomineerd.

Geef commentaar
comments by Disqus