In 1986 zette Audi de kwaliteiten van z’n toen nog nieuwe vierwielaandrijving ‘Quattro’ in de verf met een slimme reclamespot. Daarin reed een Audi 100, voorzien van die nieuwe integraalaandrijving, doodgemoedereerd een steile skipiste op. In 2005 deed Audi dat nog eens over om het 25-jarige bestaan van Quattro te vieren. En nu, met de introductie van de e-Tron, vind men het in Ingolstadt nodig om zich daar nog eens aan te wagen. De elektrische SUV (of is het eerder een crossover?) wil zich namelijk graag als een echte Audi nestelen in het gamma van het merk met de vier ringen.
Hellingsgraad: 85%
En dus ging de e-Tron een skipiste op in het Oostenrijkse Kitzbühel. Geen kinderachtig hellingkje, overigens want op z’n steilste stuk geldt een hellingsgraad van 85%. Maar de e-Tron heeft vierwielaandrijving en z’n accu kan een helling in principe beter verteren dan een brandstofmotor. Daarin lopen vloeistoffen al snel naar één kant waardoor een deel van de centrale niet meer gesmeerd wordt. Dus… als de e-Tron het niet kan - welke auto dan wel?
Hij kan het... niet?
Maar in z’n standaarduitvoering raakte die e-Tron evenmin de helling op. Er werd een speciale aandrijflijn voorzien met twee elektromotoren op de achteras (de productieversie heeft er maar één). Het totale vermogen, na aanpassingen, bedroeg 503pk terwijl aan de wielen zo maar eventjes 8.920Nm trekkracht beschikbaar was. En omdat je met vermogen zonder grip niets kan aanvangen kreeg de SUV ook specifieke 19-duimers met banden waarop gigantische spikes zaten.
Andere aanpassingen omvatten een rolkooi, een veiligheidsharnas voor de bestuurder en een extra beveiligingskabel waarvan Audi beweert dat die op geen enkele manier hielp om de e-Tron naar boven te trekken. Niet dat dat nog erg veel verschil uitmaakt. Het leverde wel mooie beelden op, maar de stunt bewijst toch vooral dat de e-Tron zo’n helling niét opgeraakt. Dus wat is het nut ervan?