Rolls-Royce kan vraag naar Cullinan niet bijhouden

Bekijk 10 foto's
Door: BV 19-02-2019

Het maakt niet uit hoe duur een SUV is - hij verkoopt. In Europa blijken gigantische SUVs wat minder praktisch en laat een groot deel van het autominnende koperspubliek zich voor het beoordelen van de rijeigenschappen nog wel eens leiden door praktische elementen als, pakweg, fysica. Maar dat staat het succes van de SUV niet in de weg. Dat bleek al uit het succes van nieuwkomers als de Bentley Bentayga en de Lamborghini Urus. Die laatste lijkt in z’n eentje in staat om het Italiaanse merk om te turnen van een sportwagenbouwer naar een SUV-merk. Iets wat overigens eerder ook al gebeurde met Porsche. Dat verkoopt ook meer SUVs dan sportieve modellen.

Extra personeel

Het mag dan ook niet verbazen dat de gigantische hoogpotige Rolls-Royce eveneens op veel belangstelling kan rekenen. Het merk uit Goodwood zag zich al genoodzaakt om z’n personeelsbestand met ruim 10% uit te breiden. Er werken nu meer dan 2000 mensen. En toch lopen de wachttijden verder op. Nu al tot aan de zomer.

Veel nieuwe klanten

Meer dan de helft van de Cullinan wordt verkocht aan klanten die nieuw zijn voor het merk. En het koperspubliek is wat jonger en vrouwelijker dan doorgaans het geval is bij het bedrijf. Hoewel het Britse luxemerk inmiddels vijf modellen in de catalogus heeft (de cabrio Dawn, de coupé Wraith, de Ghost en de Phantom), zijn er markten waar meer dan één op drie verkochte exemplaren nu al de SUV is. De traditionele klanten van het merk zijn verdeeld. Er zijn er die hun neus ophalen en er zijn er die gewoon een Cullinan bijbestellen. Kwestie van elk model in je garage te hebben staan.

Geef commentaar
comments by Disqus