Citroën bestaat dit jaar een eeuw, en dat zullen we geweten hebben. Het bedrijf kijkt terug, maar natuurlijk ook vooruit. Naar de volgende 100 jaar. Dat het doet het met twee concept cars. Dit is alvast de eerste: de Ami One. Eentje waar je geen rijbewijs voor nodig hebt.
Auto’s zonder rijbewijs zijn gekend, maar dat zijn doorgaans geen creaties die je kanp kan noemen. En dat is vooral wat Citroën hier aanpakt. En hij is ook nog CO2-vriendelijk want hij doet het met een accu. Opladen duurt niet meer dan twee uur.
De Fransen zien hem niet zozeer als iets om te verkopen, maar wel om te verhuren. Deelauto, mobiliteitsoplossing. Binnen dat soort van nieuwe buzzwoorden, moet hij passen.
Ami One betekent "vriend". Het is een verwijzing naar de Ami6 van weleer. Dat was een olijk ogende gezinsauto uit de jaren zestig en zeventig, ook al met een aparte styling. Z’n dak liep te ver door naar achteren, waardoor de achterruit precies omgekeerd schuin stond. Hij zag eruit alsof je net 200km/u had gereden. En dat was nogal optimistisch want hij deed het met een kleine tweecilinder die amper 22pk sterk was.
Deze Ami One moet het evenmin van z’n snelheid hebben. Hij mag niet harder dan 45km/u. Maar dat betekent ook dat elektromotoren en accu’s niet zo hard moeten werken. Je kan er 100km ver mee geraken.
Nuchter en praktisch
De Ami One knipoogt in z’n uitvoering naar de nuchtere efficiëntie van de 2pk. Het oranje paneel aan de voorzijde is identiek aan dat aan de achterkant. En de portieren zijn ook gelijk. Daardoor gaat het portier aan de bestuurderskant overigens naar achteren open. Dat maakt hem toch weer een tikkeltje goedkoper om te bouwen en weer wat meer apart.
Je smartphone vormt het 'brein' van de Ami One. Dat werkt als volgt: je stapt in, legt je smartphone in het bakje op het instrumentarium en via een spiegelend schermpje ontstaat een head-up display. Met een knop op het stuur bedien je de Ami One-app op je telefoon. Daarin zit het navigatiesysteem, je muziek en de boordcomputer. De cilinder rechts naast het stuur is een bluetooth-luidspreker.
Even schoonspuiten
Bij een deelauto is een schoon interieur niet vanzelfsprekend. Daarom heeft de Ami One expres geen afsluitbare opbergvakken waarin iemand zijn gebruikte zakdoeken kan vergeten. Voor de passagier zit een grote nis waarin je tassen en kleine huisdieren neerzet, maar er kan niets dicht of op slot. Je kan gerust met een hogedrukreiniger de cabine uitwassen.
Het ontwerp van de zitting en rugleuning van de stoelen is afgekeken van tuinmeubels. Maar in plaats van riet wordt kunststof gebruikt. Het komt uit een 3D-printer. Daarna ondergaat het een oppervlaktebehandeling. Hierdoor voelt de rugleuning zacht aan.
De zitting wordt op dezelfde manier gemaakt, met grote openingen waar broodkruimels doorheen vallen. Op de foto's zie je echter een normaal stoelkussen en dat brengt ons bij het laatste aspect: personalisatie. Als je een Ami One zou kopen, dan wil je vast niet dat hij lijkt op een deelauto. Daarom kun je de auto in andere kleuren bestellen en het interieur upgraden met dunne en dikke zetelkussens. Maar nu lopen we wel heel erg op de zaken vooruit. De Citroën Ami One moet eerst maar eens werkelijkheid worden. En daarover wordt natuurlijk niets gezegd.