De huidige generatie van de SsangYong Korando, een SUV die uitkomt in dezelfde categorie als de Hyundai Tucson of de Toyota RAV-4, dateert al uit 2010. Z’n carrière werd met enkele facelifts wat langer dan het gemiddelde gerokken. Maar de laatste opfrisser dateert ook al uit 2016. Geen nood - de opvolger is klaar. En die gooit het over een compleet andere boeg.
Hoekiger design
De Korando die afzwaait laat z’n stijl nog omschrijven als glad en eerder afgerond. De nieuwe, die wat invloeden van de e-SIV Concept van vorig jaar incorporeert, is een stuk hoekiger. Z’n lijnenspel doet ook denken aan dat van grote broer Rexton. Aan de binnenzijde zijn grote schermen de blikvanger. Er is een 10,25” infotainmentscherm bovenaan de middentunnel, maar de bestuurder heeft voor z’n neus ook een 9” scherm zitten. Benieuwd of dat standaard wordt…
De koffer wordt niet minder dan 551 liter groot. Dat is, zo laten de Zuid-Koreanen met de keuze van hun beeldmateriaal weten, voldoende om vier complete sets golfclubs mee te sleuren. Dat je je daar je handen vol mee hebt, is niet zo’n bezwaar. Voortaan zal je de Korando immers kunnen krijgen met een gemotoriseerde kofferklep.
Europese specs nog niet bekend
In Korea wordt de nieuwe Korando alvast aangedreven door een nieuwe 1,6l direct ingespoten turbodieselmotor. Meer specificaties daarvan zijn nog niet bekend. Naar alle verwachting zal het bedrijf in Europa ook een benzinemotor aanbieden. Nieuws daarover volgt ongetwijfeld later.