Op het Autosalon van Los Angeles maakten we kennis met Rivian. Dat is een oorspronkelijk uit Florida afhankelijke autobouwer die zich lange tijd stil hield. Geen geroep en getier, geen grote beloftes, futuristische toekomstvisies, geen CEO die heel de tijd in de kijker wil lopen. Maar wél: plots twee nagenoeg productierijpe concept cars. Het gaat om een elektrische SUV en een pickup.
Eind 2020 te koop
In Illinois kocht het bedrijfje al een voormalige Mitsubishi-fabriek. Er wordt met man en macht aan een productiestart gewerkt. Die is voor het einde van 2020, wellicht. En hoewel de definitieve specificaties of prijzen nog niet bekend zijn, worden er al duchtig namen in het orderboek geschreven. Dat is een praktijk die ze bij Tesla geleerd hebben en almaar meer merken toepassen. Je krijgt er immers al broodnodige centen mee binnen. Er is wel een richtprijs - die bedraagt zo’n $ 70.000 (voor de pickup, de SUV kost er wellicht een paar duizend meer) . Daarmee verhoudt de Rivian zich alvast gunstig ten aanzien van aartsrivaal Tesla.
In 1 klap kapitaal verdubbeld
Rivian had al zo’n $ 670 miljoen dollar binnengehaald via conventionele financieringsmethodes. Leningen en investeringen. Afgelopen week verdubbelde het kapitaal van de onderneming in één klap. Dat is te danken aan Amazon. Dat zegt $ 700 miljoen toe aan Rivian. Centen die ongetwijfeld welkom zijn.
Rivian heeft momenteel meer dan 750 mensen in dienst. Die werken koortsachtig aan een marktintroductie. Over plannen voor de Europese is officieel nog niets geweten, maar in Engeland zit een klein team medewerkers dat aan een Europees introductiepad timmert.