Jaguar Land Rover gaat op zoek naar één miljard (pond) vers kapitaal. Centen die vooral geïnvesteerd moeten worden in de uitbreiding van z’n palet elektrische modellen. Die aankondiging volgt op een reeks negatieve financiële rapporten. De Britten legden zoals veel luxemerken de jongste tijd nogal wat eieren in een Chinese mand, maar die markt slabakt. Alsof potentiële problemen rond de Brexit en de plotse (grotendeels onterechte) dieselaversie nog niet genoeg zijn.
Intussen herschikt de dochteronderneming van het Indiase Tata z’n prioriteiten. Zo’n 10% van het personeel gaat de deur uit. En projecten waarvan de rendabiliteit onvoldoende is, worden geschrapt. Eerder dit jaar werd de stekker al uit de exclusieve Range Rover SV Coupé getrokken. Die zou op 999 stuks het levenslicht zien.
Discovery SVX sneuvelt
Nu valt er nog een slachtoffer: de Discovery SVX. Die kregen we in september 2017 te zien op het Autosalon van Frankfurt. Het was in de eerste plaats een Discovery die was aangepast voor wat ruiger terreinwerk. Bij de jongste generatiewissel verloor het model immers wat geloofwaardigheid op dat vlak. Onder de kap zat op de koop toe een ruim 500pk sterke 5-liter V8 compressormotor. Of die ook op de productieversie aanwezig zou zijn, blijft een open vraag. De Discovery SVX, die aangekondigd was voor de tweede helft van 2018, komt er niet.
Wél SVX van nieuwe Land Rover Defender
Land Rover geeft in één adem mee dat er in de toekomst wél nog ruige SVX-versies op de planning staan. De nieuwe Defender, die we later dit jaar te zien krijgen, is de meest voor de hand liggende kandidaat. Wie intussen een stoere Disco wil, zal hem zelf moeten laten aanpassen.