Het is bijna dag op dag een jaar geleden dat MAT (Manifattura Automobili Torino) de terugkeer van de Stratos aankondigde. Een neo-retro-sportwagen die op niet meer dan 25 stuks het levenslicht zal zien. Hij gaat dit jaar in de verkoop. De fabrikant bevestigt inmiddels een detail dat (rijke) puristen wellicht plezier zal doen.
Handbak en tot 600pk
Wanneer de New Stratos opdook, had die elke keer peddels aan het stuur. Daardoor werd al snel gezegd dat de creatie zich alleen zou laten combineren met een automaat. Maar dat klopt niet. Wie een flinke bom duiten aan het bedrijf zal overmaken, krijgt uiteindelijk de keuze. Met handbak of automaat.
De basis van de Stratos is een Ferrari F430 Scuderia. Maar die wordt bijna onherkenbaar vertimmerd. Door onder meer de wielbasis met 20cm in te korten zijn de verhoudingen van de Stratos echt verrassend. Hij laat een bijna vierkante voetafdruk na. De 4,3l V8 van de Ferrari werd standaard tot 540pk gekitteld, maar wie wil kan het vermogen nog verder laten opwerken. Tot 600pk. En dat voor een aangekondigd leeggewicht van amper 1.247kg. Geen wonder dat er een acceleratietijd van 3,3 tellen (naar 100km/u) circuleert.
Op het Autosalon van Genève, dat over enkele weken de deuren opent, zal de productieversie van het model staan blinken. Er worden twee exemplaren getoond: een blauwe met gele velgen en een tweede die in dezelfde outfit werd gestoken als de Lancia Stratos Group 5 rallywagen uit de jaren zeventig.
En de prijs?
De prijs is, zoals je wellicht al verwachtte, niet minnetjes. Voor een Ferrari F430 Scuderia moet je zelf zorgen. Die kost je tegenwoordig zo’n € 200.000. Daarna kost het vertimmerwerk nog eens een half miljoen euro.