Aan betrouwbaarheidsonderzoeken geen gebrek. Op tijd en stond passeert er één op de nieuwspagina’s van auto55.be. Soms met erg uiteenlopende resultaten. Want hoe een merk scoort, hangt af van het productaanbod van dat merk op de markt waar het onderzoek wordt gehouden. En natuurlijk is ook één en ander afhankelijk van de vragen die het bedrijf stelt. Is een auto onbetrouwbaar wanneer er iets onbelangrijks hapert? Wanneer hij het voorwerp is van een terugroepactie? Of pas wanneer je er effectief mee in panne valt?
Wat er ook van zei… Uit de betrouwbaarheidsonderzoeken van het Amerikaanse J.D. Power, die nauwlettend door de verschillende merken in de de gaten worden gehouden, is géén enkele auto vrij van problemen. Lexus scoort het beste van allemaal (op de Amerikaanse markt) en heeft nog steeds 106 problemen per 100 voertuigen. Het instituut peilt naar de issues die bestuurders hebben bij een auto van drie jaar oud. Daarbij wordt kennelijk uitgegaan van een 100% menselijke betrouwbaarheid.
De Japanners zakken af
Lexus prijkt bovenaan. En Toyota staat ook nog steeds op een eervolle derde stek. Ertussen zit Porsche. Maar er is toch wat aan de hand met de Japanners. Infiniti en Subaru doen allebei nog een beetje beter dan het marktgemiddelde van 136 problemen per 100 auto’s, maar Nissan, Honda en Mitsubishi doen het allen slechter. Mazda is de minst betrouwbare Japanner van allemaal. Voor dat merk werden 159 fouten genoteerd per 100 voertuigen.
De Duitse premiummerken lijken zich dan weer in te spannen voor een betere betrouwbaarheid. Audi, Mercedes en BMW… allen scoren ze boven het industriegemiddelde.
Hekkensluiters
Onderaan de lijst vinden we natuurlijk de hekkensluiters. De merken die vanuit kwaliteitsoogmerk minder aan te bevelen zijn. De rode lantaarn is voor Fiat, dat wel vaker onderaan dit soort lijsten bengelt en bijgevolg ook met een imagoprobleem kampt. Al decennia lang overigens. De twee posities erboven worden dan weer ingenomen door Land Rover en Volvo. Twee merken die, in tegenstelling tot Fiat, niet een wat lagere prijs kunnen aanvoeren als excuus.