Er is nog nooit een BMW trager geworden toen er M achter werd gekleefd. En ook ditmaal is dat niet het geval.
De techneuten van de M-afdeling zorgen voor een verstevigd onderstel en een fijnere afstelling van de ophanging die vooraan veerpoten met dubbele bevestiging omvat en achteraan een multilink-as omvat. Alles voor een grotere nauwkeurigheid, optimale richtingstabiliteit.
De krachtigste zes-in-lijn
Achter de indrukwekkende nieren ligt de krachtigste zes-in-lijn die ooit in een BMW M werd gemonteerd. Om maar te zeggen dat het een straffe motor is, zonder de kaap van de acht- of tiencilinders te ronden.
Tegenwoordig vind je performance-modellen steevast in meer dan één smaakje. Gewoon en nog net iets straffer. Dat is iets waar Porsche ooit mee begonnen is. En natuurlijk kost elk stapje wat meer - zodat de bankrekening van de fabrikant rechtstreeks profiteert van de drang van de klant om het beste te hebben.
Straf, straffer...
In z’n ‘normale’ (dat is relatief natuurlijk) variant wekken zowel de X3 als de X4 M 480pk en 600Nm op. Goed genoeg om in 4,2 tellen naar 100km/u te spurten. Stip het competition-model aan en je krijgt 510pk. Net zoveel als de snelste Mercedes GLC. Audi’s Q5 komt er niet aan te pas - die geraakt momenteel niet verder dan 354pk.
De BMW X3 M Competition en BMW X4 M Competition hebben niet alleen meer vermogen, ze hebben ook méér exclusieve carrosserieaccenten. Hoogglanszwarte afwerking van de omlijsting van de grille, spiegelkappen bijvoorbeeld.De expressieve uitstraling van het interieur wordt versterkt door M Sport zetels met uitgebreide lederen bekleding 'Merino', modelafhankelijke instaplijsten en een typeaanduiding op de middenconsole. Kwestie van niet te vergeten dat je in een M zit.