De best verkochte sportwagen van Lamborghini heet officieel de Huracan LP610-4. Maar eigenlijk zegt gewoon iedereen ‘Huracan’. Nochtans komen die extra letters en cijfertjes niet uit de lucht gevallen. Toegegeven, bij heel wat automerken moet je al lang niet meer zoeken naar de betekenis van een alfanumerieke benaming. Maar hier betekende het wel iets. LP staat voor Longitudinale Posteriore, eigenlijk ‘lengterichting achterin’, wat de positie en oriëntatie van de motor indiceert. De eerste drie cijfers - 610 - was het motorvermogen en de -4 sloeg op het aantal aangedreven wielen.
En na de facelift?
De Italiaanse sportwagenfabrikant gebruikte die benaming jarenlang voor z’n modellen. Maar nu niet meer. De opgefriste Huracan heet niet Huracan LP640-4 (zoals dat volgens de oude methode zou moeten), maar gewoon Huracan Evo. Letters en cijfers zijn evenmin terug te vinden in de benaming van de hoogpotige Urus (hoewel z’n motor voorin daarin onmiddellijk herkenbaar zou zijn) en de nieuwste hardcore Aventador, de SVJ, heeft evenmin een alfanumerieke aanduiding. Z’n voorganger heette nog SV LP750-4.
Niemand is geïnteresseerd
Hoe je een model noemt, heeft natuurlijk alles met marketing te maken. Daarin is steeds een wisselwerking tussen een naam en een alfanumerieke aanduiding. Dat laatste heeft als voordeel dat je er, zoals in dit geval, makkelijk een betekenis aan kan koppelen. En dat het in elke taal hetzelfde blijft. Het nadeel is dat het lang niet zo makkelijk in je hersenpan blijft hangen. Dat laatste is ook het excuus dat Lambo aanhaalt. Mensen gebruikten het eenvoudigweg niet. Lees er ook gerust in dat z’n klanten niet per sé geïnteresseerd zijn in die specificaties.
Het is al de tweede keer op korte termijn dat de Italianen laten doorschijnen dat oppervlakkigheid in de actuele context beter werkt. Over het succes van de Urus verklaarde een vertegenwoordig van het merk eerder al dat “klanten op zoek zijn naar de ‘coolste’ auto van dit moment en niet wakker liggen van de geschiedenis van het merk”.