We hebben het hier op auto55.be al geschreven: of je wil of niet - je zal in de toekomst een elektrische auto overwegen. Het is van moeten. Ook wanneer hij nog fiks duurder blijkt of onpraktisch.
Laden is een gedoe. En ook bij het rijbereik kan je vaak vraagtekens zetten. Dat het rijbereik in ongunstige omstandigheden (nog) lager wordt dan wat de constructeur opgaf, is bekend. Maar hoe veel dat precies is, dat blijft gissen. De AAA, een Amerikaanse vereniging die belangen van Automobilisten behartigt (een beetje zoals de VAB bij ons in het verleden deed), nam de proef op de som.
Vijf verschillende testauto’s
De AAA ging in ver uiteenlopende omstandigheden met vijf verschillende auto’s op pad. Het testte een Nissan Leaf, BMW i3s, een Chevrolet Bolt (bij ons niet verkrijgbaar, hoewel ooit voorgesteld als de nieuwe Opel Ampera), een Tesla Model S 75D en een VW e-Golf bij extremere temperaturen.
Dat uit de test blijkt dat de autonomie van een elektrische auto terugloopt bij lage temperaturen, is niet verwonderlijk. Maar het percentage aan autonomie dat moet worden opgeofferd is dat wel. Volgens de AAA verliest een elektrische auto bij een omgevingstemperatuur van -6° Celcius zo maar even 41% van z’n rijbereik. Dat komt vooral omdat de cabine opgewarmd moet worden. Een auto op brandstof verbruikt ook vaak een beetje meer bij koude, maar dat is niet in verhouding. Warmte is daar immers een bijproduct van de verbranding. Het is in essentie gratis.
Ook warm weer is niet goed
Ook de cabine van een auto koelen, kost een hoop extra energie. Daar gaat dus ook wat rijbereik aan verloren, al is hitte minder nefast dan koude. Bij een temperatuur van 35° Celcius of meer moet je volgens de AAA op gemiddeld 17% minder rijbereik rekenen. In tegenstelling tot verwarming, is koeling bij een auto met thermische motor niet gratis. Een meerverbruik van 10% bij het rijden met airco aan was lange tijd niet uitzonderlijk, maar moderne systemen zijn inmiddels efficiënter.
Let ook op de kosten
De AAA wijst ook op de verbruikskosten en ecologische gevolgen van de testresultaten. Als de autonomie met ruim 40% daalt, wil dat zeggen dat het stroomverbruik per kilometer met quasi hetzelfde percentage toeneemt. Dat betekent dat de kostprijs per kilometer gevoelig hoger ligt. Misschien wel voldoende om ervoor te zorgen dat je EV economisch erg oninteressant wordt. Dat geldt ook voor het ecologische oogmerk, afhankelijk van hoe groen (en dus CO2-arm) je stroommix is.