Op het Autosalon van Chicago onthulde Subaru zopas een nieuwe Legacy. Die lijkt erg op zijn voorganger, maar rust op een compleet nieuw onderstel.
Nieuw onderstel, fijnere afstelling
De nieuwe structuur biedt een 70% hogere torsiestijfheid. Dat gaat gepaard met een stijvere ophangingstructuur. Die kan 100% meer kracht weerstaan, alvorens ze begint te buigen. Belangrijk aangezien dat een veel fijnere afstelling van de ophanging toelaat.
Maatje groter
Het uiterlijk wordt, zoals gezegd, subtiel bijgespijkerd. Maar hoewel je oog dat misschien niet meteen opmerkt, zijn de aanpassingen significant. Zo heeft de Legacy voortaan meer plaatwerk en wat minder glas. Dat zorgt voor een robuustere uitstraling. Hij is ook een beetje groter dan voorheen. De koffervloer werd vier centimeter langer. In het interieur is er meer schouderruimte rondom terwijl passagiers achteraan ook op meer knie- en beenruimte getrakteerd worden.
Stiller
Er ging heel wat aandacht naar de kwaliteitsindruk aan de binnenkant. Zo is de Legacy voortaan verkrijgbaar met een Nappalederen interieur. Dat is een primeur voor het Japanse merk. Kies het juiste Er zijn ook nieuwe sierlijsten en er wordt een hoop technologie geïnjecteerd. Zo zijn er noodremhulpsystemen, is er een rijstrookassistent, een dodehoekmonitor en zijn er meedraaiende koplampen. Je kan natuurlijk ook niet om het 11,6” grote infotainmentsysteem met aanraakgevoelig scherm in tabletstijl heen. Wie wil kan de sereniteit van de grondiger geïsoleerde cabine (het wordt er gemiddeld 3dB stiller dan bij de uittredende editie) weer doorbreken met een Harman Kardon geluidsinstallatie met 12 luidsprekers.
Europese motoren nog onbekend
In Chicago stelt Subaru de motoren voor de Amerikaanse markt voor: een atmosferische 2,5l viercilinder boxermotor met 182pk en een 2,4l turbo met 260pk die altijd aan een CVT wordt gekoppeld. Die is overigens best ‘vlot’ te noemen. De sprint naar 60Mph (96km/u) neemt niet meer dan 6,1 seconden in beslag. Het is nog steeds de unieke vierwielaandrijving van het merk dat instaat voor de overbrenging.
Begin volgende maand, op het Autosalon van Genève, stelt Subaru wellicht de Europese versies voor. Die zullen ten vroegste dit najaar leverbaar worden.