Er staan nog veel hindernissen tussen de ambitie om een zelfrijdende auto te maken en daar ook effectief in te slagen. Die zijn niet alleen technologisch van aard. Uit onderzoek is ook al gebleken dat andere weggebruikers zelfrijdende auto’s wantrouwen. In Arizona, waar nogal wat fabrikanten hun autonoom rijdende voertuigen gaan testen omwille van het tolerante wettelijke kader aldaar, leidde dat al tot gekke situaties. In sommige wijken rond Phoenix werden zelfrijdende testauto’s klemgereden of gingen voetgangers en fietsers ervoor staan. De mensen wilden ze niet in hun wijk.
Lichtsignalen communiceren met andere weggebruikers
De aandacht die verschillende merken plots hebben voor de vertrouwensband die moet bestaan tussen de autonoom rijdende auto en de andere weggebruikers, is dus niet ver gezocht. Volkswagen en Jaguar experimenteerden al met lichtsignalen. Die moeten aangeven wat de zelfrijdende auto van plan is. Nu doet Ford dat ook. Het breidde onderzoek uit de VS uit met tests met lichtsignalen in Duitsland. Daarvoor werd samengewerkt met een plaatselijke universiteit.
Bestuurders verkleedt als autozetel
Ford zat echter wel met een probleem. Het had geen zelfrijdende auto. En daarom deed het merk maar alsof. Een Ford Transit werd uitgerust met een iets wat het bedrijf omschrijft als een ‘human car seat’. Voor zover we kunnen uitmaken zijn dat inzittenden die verkleed werden als autozetel. Het merk claimt dat omstaanders niets in de gaten hadden en dachten dat het om een echte zelfrijdende auto ging.
Ja, het lijkt te werken
Net zo belangrijk: de signalen van de lichtbalk op het dak waren voldoende om weggebruikers in de buurt van de namaak autonome auto gerust te stellen.