Hispano-Suiza was ooit een luisterrijke naam uit de auto-industrie. Het is ook één van de oudste merken ter wereld. In 1898 startte een Spaanse legerkapitein in Barcelona al met de productie van auto’s. Elektrische nota bene. Dat duurde echter niet lang, want in 1903 ging het bedrijf voor de eerste maal failliet.
Uit de as… nog maar eens
Hispano-Suiza heeft echter de gewoonte om steevast uit de as te herrijzen en dan uitzonderlijke auto’s te bouwen. In het interbellum zagen er zelfs enkele het levenslicht met een koetswerk van D’Ieteren. Ze zaten vol technisch vernuft en nogal wat andere bedrijven, waaronder Rolls-Royce maakten gebruik van patenten van H-S.
Na de Tweede Wereldoorlog ging de inmiddels ontwikkelde luchtvaarttak (al tijdens WOI begon een divisie van de onderneming met de bouw van vliegtuigmotoren) nog een tijd door. Auto’s kwamen er echter niet meer.
Elektrische supercar
Sinds 2010 wil Hispano-Suiza weer vierwielers bouwen. Een concept car (gebaseerd op een Audi R8) was er wel, maar tot productie kwam het nooit. Op het Autosalon van Genève wil het bedrijf het nog eens proberen. Daar stelt het bedrijf de Carman voor. De naam is een knipoog naar Carmen Mateu, een kleindochter van de oprichter. De auto zelf wordt een elektrische supercar. Dat is toepasselijk. Die wordt opgebouwd rond een monocoque in koolstofvezel.