Volkswagen introduceerde de jongste generatie (de achtste al sinds de modelrij in 1973 in het leven werd geroepen) van de Passat in 2014. De tijd is dus rijp voor een opfrisbeurt. Die debuteert volgende maand op het Autosalon van Genève en staat deze de zomer bij de dealer.
Subtiele aanpassingen
De Duitsers hadden ogenschijnlijk niet al te veel aan te merken op het uiterlijk van de Passat. Het bleek niet nodig om de borstel dieper in de nieuwe verf te dippen dan gebruikelijk. Dat betekent dat er wijzigingen zijn op vlak van bumpers, grille en kop- en staartlichten. Matrix-LED-koplampen, IQ.Light geheten, zijn optioneel. En je kan ook 3D-LED-achterlichten opmerken. In de nieuwe achterbumper markeren we ook een sportiever tweevoudig uitlaatsysteem. Of tenminste, sierlijstjes die dat suggereren.
Meer aanpassingen binnenin
Grotere aanpassingen vallen het interieur te beurt. Chauffeurs vinden een. Nieuw stuur, andere stofferingen en nieuwe sierlijsten. De analoge klok is niet meer. Daar zit nu een Passat-logo met achtergrondverlichting. Minder nuttig, maar sjiek oogt het natuurlijk wel.
Andere updates zijn een 11,7” digitaal instrumentarium dat volgens de constructeur “aanzienlijk verbeterd is”. Het gaat dan om grafische prestaties, pixeldichtheid en helderheid. Om maar te zeggen dat het beter afleesbaar moet zijn. Ook wanneer de zon erop valt. Een andere significante aanpassing is het nieuwe infotainmentsysteem. Dat bestaat met schermdiameters van 6,5 over 8,0 tot 9,2” en leerde een hoop extra trucjes. Je kan je auto nu gesproken commando’s geven door er ‘hallo Volkswagen’ tegen te zeggen. Een voorbeeldje: je zou kunnen zeggen, ‘hallo Volkswagen, ik zou graag naar de Paardenmarkt in Mechelen rijden’. VW beweert dat zulks voldoende is om het navigatiesysteem tot de juiste actie aan te sporen. Wij zijn alvast benieuwd of het hier wel lukt. Stembediening beloven automerken al decennia lang, maar goed functioneerde het nog nooit. En wie een iPhone heeft kan nu CarPlay gebruiken zonder dat je daarvoor een draad nodig hebt.
Een Passat op benzine, diesel, of als plug-in hybrid
Onder de kap vinden we een assortiment benzine- en dieselmotoren. Er is een 1.5l TSI met 150pk of een 2.0 TSI met naar keuze 190 of 272pk voor de benzinekoper. De dieselrijder kan kiezen uit een 1.6 TDI met 120pk of alweer twee tweeliter TDI’s met naar keuze (en budget natuurlijk) 190 of 240pk.
De Passat GTE is terug van even weggeweest. Hij heeft nu een 13kWh lithium-ionbatterij. Daarmee houdt de auto het in louter elektrische modus zo’n 55km uit. Dat is een beetje meer dan voorheen, in lijn met de Europese restricties voor een voordelige behandeling (lees: CO2-uitstootberekening) van dit type voertuigen. Een 1.4l TSI met 115pk wordt gecombineerd met een elektromotor en een specifiek gecalibreerde zestrapsautomaat met dubbele koppeling. Het systeemvermogen bedraagt 218pk.
Meer zelfrijdende functies
Volkswagen laat de Passat een paar extra trapjes op de ladder richting zelfrijdende auto klimmen. Zo is er de cruise controle niet langer louter radargestuurd, maar houdt die ook rekening met omgevingsfactoren. Zo zal de Passat vertragen wanneer je een rondpunt nadert, bijvoorbeeld. Tenminste, wanneer je GPS van het bestaan ervan weet. Er is ook noodstuurassistentie. En hij zal zich netjes houden aan de geadverteerde snelheidsbeperkingen.
Er is ook een nieuwe Travel Assistent. Die vervangt de Traffic Jam Assist. Die stelt de auto in staat om zelf te rijden (Niveau 2) op weg met duidelijke markeringen. Laat ons stellen dat het systeem ontwikkeld is voor snelwegen. Je moet wel je handen aan het stuur houden.