Als je interesse vertoond in auto of mobiliteit, kan je de elektrische revolutie niet negeren. Die is al een paar jaar aan de gang. Sommige grote steden, zoals Parijs, overwegen serieus om dieselvoertuigen tegen 2025 - 2030 te verbieden. Er zijn zelfs landen, zoals Denemarken, die de verkoop van benzine- en dieselauto’s helemaal willen verbieden tegen 2030. Maar zijn elektrische auto’s het enige alternatief?
CNG is geen LPG!
Je kent ongetwijfeld auto’s die op LPG rijden. Die hebben een grote tank in de koffer zitten. Als je geluk hebt, neemt die de plaats van het reservewiel in. Als je pech hebt, de halve koffer. LPG is een mengsel van propaan en butaan. Dat zijn zware en brandbare gassen. Daarom mogen ze een ondergrondse parkeergarage niet meer binnen, ofschoon het al tijden geleden is dat daar wat mee mis liep. CNG is iets helemaal anders. Dat is gecomprimeerd aardgas (meestal rond 300 bar). Dat bestaat uit methaan, zoals stadsgas dat je ketel verbrandt om het huis te verwarmen. Dat is iets lichter dan lucht en vervliegt erg snel. Daardoor is het veiliger. Je mag er wel ondergronds mee parkeren. En je kan er zelfs de kanaaltunnel naar Engeland mee nemen.
EV-obsessie
De CNG-auto krijgt weinig of geen aandacht. Dat is volgens de fabrikanten ervan te wijten aan de obsessie voor een elektrische aandrijving. Nochtans rijden er in ons land meer CNG-auto’s dan elektrische. Volgens de FOD Economie waren er eind 2018 net geen 4.000 CNG-auto’s in gebruik, tegen 3.600 elektrische. Het cijfer zit ook in de lift. In 2015 reed nog maar 2.600 man op CNG. De overheid wil overigens dat er in 2020 al 42.000 auto’s op aardgas rondrijden. In theorie kan dat. Het is immers ook mogelijk om er bussen en taxi’s op te laten rijden. Het ziet er echter (weeral) niet naar uit dat de overheid realistische doelstellingen hanteert.
Seat trekt de kar
Niet alle merken bieden een CNG-variant aan. Maar het is nu ook weer niet zo dat je géén keuze hebt. Er zijn negen merken die in het totaal dertig modellen aanbieden. Audi, Fiat, Opel, Seat, Skoda, Suzuki, Volkswagen, Toyota en SsangYong hebben er in de aanbieding. Met 17 modellen staat de VW-groep voorop. Het is Seat dat binnen het VW-concern de kar trekt. Het Spaande merk biedt een CNG-motor aan in een stadsauto (Mii), twee compacte hatchbacks (de Ibiza en Leon) en een compacte SUV (Arona).
CNG heeft hetzelfde probleem als elektriciteit: het netwerk staat niet op punt. En een CNG-station kost een hoop meer dan een stopcontact. Reken op zo’n € 400.000. Toch staat het aantal CNG-stations al op 109. Vlaanderen kent de grootste concentratie. Er wordt nog steeds geïnvesteerd. Voor 2019 zijn 45 nieuwe stations gepland. In 2025 zouden er zo’n 300 tankpunten moeten zijn.
Waarom zou je CNG moeten overwegen?
Natuurlijk is het het milieu dat beter af is wanneer je op CNG rijdt. De auto’s stoten 25% minder CO2 dan met een benzinemotor en 75% minder NOx dan dieselmotoren. En ze kunnen zonder partikelfilter. Ze zijn evenmin erg kieskeurig. Wordt Biogas (dat wordt gewonnen bij de afbraak van organisch afval) beschikbaar, dan vindt de motor dat net zo lekker.
Wat kost dat?
Een auto die op CNG rijdt, kost ongeveer zo veel als een diesel. De aankoopprijs is zo’n € 1.200 à € 2.000 duurder dan een benzine. Maar het duurt niet lang eer je dat terug hebt gewonnen. Merken met een CNG-auto becijferden dat een auto op aardgas al na 20.000km z’n meerprijs terugverdient. Brandstof kost gemiddeld slechts € 0,93 / kg. In Vlaanderen kan je tot en met 2020 nog genieten van een vrijstelling op de belasting op inverkeerstelling (BIV) en de jaarlijkse verkeersbelasting. KMO’s en grote ondernemingen kunnen financiële ondersteuning krijgen voor zowel de aankoop van een auto als tankinfrastructuur.
Typisch België
Op 1 januari 2016 lanceerde Vlaanderen een aankoopstimulans van € 1.000 voor wie een auto op aardgas kocht. Die actie bleek een succes. Daar had de overheid niet op gerekend. En daarom werd al op 28 januari van datzelfde jaar (!!) het voordeel weer ingetrokken.