Meer dan 50.000 belgen wachten nog steeds op de terugbetaling van een verkeerd of dubbel overgeschreven verkeersboete. Dat blijkt uit een vraag van Radio 2 aan de federale ombudsdienst.
Veel klachten over nieuwe website
Sinds maart 2018 wordt wie een verkeersboete krijgt voor de betaling verwezen naar de website verkeersboetes.be. Dat geautomatiseerde proces moest voor overheid en burger meer gebruiksgemak opleveren. Maar de FOD Justitie, die de verantwoordelijk voor de inning van verkeersboetes overnam van de FOD Financiën, krijgt veel klachten. Burgers die te veel betaalden, krijgen het verschil niet terug. Niet zelden werden verkeersboetes op aanvraag van de helpdesk van het systeem twee keer betaald. Ook in dat geval wachten veel gedupeerden nog steeds op een terugbetaling van de overheidsdienst.
Topprioriteit
Edward Landtsheere, de woordvoerder van de FOD Justitie, liet aan Radio 2 weten dat wie € 500 of meer tegoed had, dat bedrag in december teruggestort kreeg. Andere betalingen zouden moeten volgen in de komende weken. De FOD Justitie omschrijft ze als ‘topprioriteit’.
Excuses, excuses
Als reden voor het talmen met het de terugbetaling van teveel of dubbel betaalde bekeuringen voor meer dan 50.000 boetes geeft de overheid “interne technische redenen” op. Het is onbekend of de burger zich ook op dergelijke redenen kan beroepen als excuus voor een te laat betaalde bekeuring.
Bekeuring betwisten? Pech.
Dat de burger zijn centen te laat of - voorlopig - helemaal niet terugkrijgt, is niet het enige probleem met de website. De FOD Justitie geeft ook toe dat het erg moeilijk en omslachtig is om een bekeuring te protesteren. De dienst belooft beterschap in de vorm van een nieuwe website die wellicht in de loop van dit jaar wordt gelanceerd.