Vernieuwde BMW 7-Reeks nu ook als plug-in-hybrid

Bekijk 19 foto's
Door: BV 01-02-2019

Begin dit jaar stelde BMW de vernieuwde 7-Serie voor. Volg je de evoluties in de autowereld een beetje, dan is je dat wellicht niet ontgaan. Er was nogal wat over te doen. Niet omwille van de technologische evolutie, maar - natuurlijk - omwille van de gigantische grille die tegenwoordig op de neus zit. Die frisser ogende variant heeft er nu een extra variant bij. Of liever: drie. Deze plug-in-hybrid komt immers in de catalogus als 745e, 745Le en 745Le xDrive. Die vervangt de 740e van voor de facelift.

Meer vermogen en trekkracht

Onder de kap zit een zescilinder lijnmotor. Die wordt enerzijds gevoed door een geavanceerde turbo, waardoor het aggregaat op fossiele brandstof al meteen 286pk opwekt. Anderzijds wordt die bijgestaan door een elektromotor met 113pk. De optelsom levert 394pk (geen flauw idee waar de overige 5 paarden gebleven zijn) en 600Nm op. Die krijg je echter alleen onder het rechterpedaal wanneer je de sportmodus activeert.

Best snel

Je kan de 745e allerminst een slak noemen. Wanneer de achttrapsautomaat wakker is en het rubber grip vindt, gaat de snelste versie (dat is de lange uitvoering mét vierwielaandrijving) naar 100km/u in 5,1 seconde. De korte (achterwielaangedreven) variant is precies één tiende langzamer en de lange versie (eveneens achterwielaangedreven) doet er weer precies een 0,1 seconde bij.

Grotere lithium-ion-accu

Waar het natuurlijk om te doen is, is het elektrische gedeelte. BMW voegt een grotere lithium-ion accu toe. Dat moet want de Europese regels zijn inmiddels aangescherpt. Wil een plug-in-hybride nog ten volle profiteren van een voorkeursbehandeling op fiscaal vlak, dan moet hij harder en verder kunnen rijden. Je ziet daarom bij alle constructeurs eenzelfde evolutie. Bij deze BMW klinkt het dat de elektrische topsnelheid is opgetrokken tot 140km/u en dat je nu maximaal 58km op stroom kan rijden. Wat dan van officiële verbruiks- en CO2-cijfers oplevert, zegt het merk er niet bij.

Geef commentaar
comments by Disqus