Dat een automerk een kwartaal afsluit met winst is eigenlijk geen nieuws. Tenminste, dat zou het niet mogen zijn. Tenzij dat, zoals in het geval van Tesla, erg uitzonderlijk is.
Het laatste kwartaal van 2018 boekte Tesla weerom winst. Op de bankrekening kwam er 139 miljoen dollar bij. Het derde kwartaal van vorig, wist het bedrijf van Musk ook al eens winst te boeken. Het is de eerste keer dat Tesla twee opeenvolgende kwartalen cijfers in het zwart kan wegschrijven.
De omzet van het bedrijf steeg het afgelopen jaar ook spectaculair. Tijdens het laatste kwartaal van 2017 versaste het bedrijf nog 3,2 miljard dollar over z’n rekeningen. Een jaar later was dat plots 7,2 miljard dollar. Het verschil? De productie van de compacte Tesla Model 3 loopt eindelijk een beetje zoals het hoort. Elke week bouwt Tesla er nu meer dan 5.000 stuks van, na een ongezien moeilijke productiestart. Musk denkt dat hij er straks probleemloos elke week 7.000 exemplaren van bouwt.
En in 2019?
Het merk met elektrische auto’s doet het nu dus beter. Maar het heeft ook in 2019 nog een hoop hindernissen te overwinnen. Tesla investeert op dit ogenblik tientallen miljoenen in een Chinese productiefaciliteit. Die moet in de loop van dit jaar operationeel worden. Met de wekelijkse productie van z’n Aziatische fabriek erbij, moeten er elke week 10.000 nieuwe Model 3 het levenslicht zien.
Het bedrijf moet ook hard doorwerken aan de Model Y. Dat wordt een crossover op basis van de Model 3. In de loop van 2020 moet die in productie zijn. De introductie daarvan moet overigens wel vlot verlopen, want het model zal 75% van z’n onderdelen delen met de Model 3.
Komt er geen nieuwe Model S?
Een automodel heeft in de meeste gevallen een perfect voorspelbare productcyclus. De meeste modellen gaan zeven jaar mee en worden dan vervangen door een compleet nieuw exemplaar. Nadat ze een jaar of vier, vijf op de markt zijn, worden ze op een opfrisbeurt getrakteerd. Tesla deed dat overigens met de Model S. Maar een tweede generatie van de in 2012 geïntroduceerde grote vijfdeurs… daarover werd nog met geen woord gerept. Het is er nochtans stilaan tijd voor.