In de loop van dit jaar trekt Volkswagen definitief de stekker uit de Beetle. De herinterpretatie van het klassieke design kwam bij ons overigens nooit echt van de grond. Dat er überhaupt twee generaties van kwamen, heeft vooral te maken met de kooplust van de Amerikanen. En zelfs die was de afgelopen tijd tanende.
Na de Buggy Up, de Beach Buggy
Maar de Duitsers zijn stiekem toch maar nostalgische zielen. In 2011 toonde het bedrijf al eens de Buggy Up. Een buggy die gebaseerd was op de bodemplaat van de toen nog kakelverse kleinste telg uit het VW aanbod. Het bleef bij een concept car. Maar het kriebelt duidelijk in Wolfsburg.
Op het Autosalon van Genève stelt VW volgende maand immers weer een Buggy Concept voor. En die is nog dieper in de pot retro-lijnen gevallen. Het ruige, open studiemodel is onderhuids wel hypermodern. Hij is gestoeld op het MEB-platform van de Duitse autogroep. Dat betekent dat hij zowel verbrandingsmotoren als elektrische aandrijfaggregaten kan accomoderen. Maar het studiemodel kiest natuurlijk resoluut voor elektrische aandrijving.
Knipoog naar de sixties
De oer-Buggy stond nooit in het aanbod van VW. Hij werd gebouwd op een Kever-onderstel. Dat was erg flexibel en z’n luchtgekoelde boxermotor bij de achteras was heerlijk eenvoudig. Tal van bedrijfjes bood kits aan. De meeste waren bedoeld om in je garage thuis om te knutselen. Het concept ontstond in de jaren zestig. Occasie kevertjes waren toen spotgoedkoop.