Je kan zelfs in onze (dure) contreien heel wat aanvangen met een kleine € 100.000. Maar wanneer je een Bugatti Veyron bezit is zo’n bedraag amper goed genoeg voor een setje velgen en banden. Tweedehands weliswaar. Je kan er bijna een nieuwe Porsche 911 voor kopen.
Is tweedehands beter?
Deze set wordt in de VS op Ebay aangeboden voor precies $ 100.000. De verkoper beweert overigens dat je daar een koopje mee doet. Op de Michelin-rubbers zit immers nog 85% van het profiel. En een setje nieuwe velgen en banden bestellen bij de fabriek kost je precies de helft meer. 50% extra, voor slechts 15% meer bandenprofiel. Misschien geraakt de koper er wel vanaf.
De koper houdt ook best rekening dat Bugatti adviseert om de velgen ook op regelmatige basis te vervangen. Elke 3 bandenwissels, namelijk. Om zo veel mogelijk van het indrukwekkende vermogen van de Veyron in beweging om te zetten worden de banden immers verlijmd met de velg. Anders kan het gebeuren dat de velg in de band begint te spinnen. Hoe vaak deze velgen al een nieuwe set banden om kregen, is onduidelijk. De advertentie vermeldt het niet.
Waanzinnig duur in gebruik
Rubber moet je volgens de voorschriften elke 4.000km wisselen. Velgen dus elke 12.000km. Dat betekent dat alleen aan rubber en velgen zo’n Veyron elke kilometer bijna 10 euro kost. Een onderhoud is overigens ook geen koopje. Dat moet je jaarlijks doen en kost zo’n € 25.000. Of hoe een waanzinnig dure auto na de aankoop ook écht duur blijft…