Jaguar en Land Rover werken al een tijdje aan een manier om het vertrouwen van weggebruikers in zelfrijdende auto’s op te krikken. Dat is nodig omdat, botweg gesteld, andere weggebruikers zelfrijdende auto’s voor geen haar te vertrouwen vinden. 41% van de voetgangers en bestuurders voelt zich onbehaaglijk bij de idee de straat te moeten delen met machines die zelf beslissingen nemen.
Oogcontact is belangrijk
Eerder al probeerde het Britse concern dat probleem aan te pakken door de verlichting van de zelfrijdende auto zelf aan te pakken. Zo kon de auto als het ware oogcontact maken met ander verkeer om aan te geven dat ze opgemerkt waren. Iets waar Volkswagen overigens ook aan werkt.
Projecties op de grond
Ditmaal gaat JLR nog een stap verder. Het rustte testmodules uit met een projectiesysteem dat de intenties van de zelfrijdende auto projecteert op de straat. Zo kan de auto met geprojecteerde strepen aangeven dat het links of rechts af wil slaan (alsof de conventionele richtingaanwijzer daar niet voor dient). Maar het kan ook aangeven dat het wil vertrekken of net van plan is van te stoppen, door de lijnen te animeren.
De onderzoekers bij Jaguar Land Rover zeggen dat terughoudendheid normaal is. “De mens moet altijd wennen aan nieuwe technologiën”, klinkt het er. Wij van onze kant vragen ons vooral af hoe die zelfrijdende auto’s gaan communiceren als het erg zonnig is.