Er zit flink wat groei in de markt van de lichte bestelwagens. Dat hebben we onder meer te danken aan de populariteit van online shoppen, zo zeggen specialisten. Opel wil erop inspelen met een nieuwe Vivaro. Het is al de derde bestelwagen die die naam draagt. De Duitsers hebben die overigens nog nooit zelf gebouwd. De eerste twee generaties kwamen samen met Renault tot stand. Ze waren in essentie identiek aan de Renault Trafic.
Voortaan op PSA-platform
De eerste Vivaro werd geïntroduceerd in 2001 en deed dienst tot 2014. De tweede generatie gaat dus nog niet zo lang mee. Het spreekt echter voor zich dat PSA (Peugeot-Citroën) dat nu de plak zwaait bij Opel, liefst niet al te veel euro’s op de rekening van Renault overmaakt. De nieuwe Vivaro is daarom in essentie gelijk aan de lichte besteller die reeds verkrijgbaar is als Peugeot Expert, Citroën Jumpy en Toyota Hiace. Vanaf deze maand kan hij besteld worden. In de nazomer arriveert de nieuwe Vivaro bij de dealer.
Meer capaciteit, meer mogelijkheden
Renault-Nissan bouwt twee lengteversies van z’n lichte bestelwagen. PSA bouwt er drie. Daarom is de Vivaro voortaan beschikbaar met een lengtemaat van 4,60, 4,95 of 5,30m. Hij is verkrijgbaar als gesloten bestelwagen (Cargo), als dubbele cabine met tot zes zitplaatsen, als platform cabine, en als minibus (Combi). De grootste telg biedt 6,6 kubieke meter laadvolume en het laadvermogen stijgt van 1,2 naar 1,4 ton. De langste versie kan voorwerpen tot 4,02m laden, dankzij een doorlaadluik onder de passagierszetel vooraan. De trekkracht neemt ook toe in vergelijking met z’n voorganger. Hij verdraagt 2,5 ton aan de trekhaak. Een flinke 500kg meer dan voorheen. Alleen in de hoogte toont hij zich bescheiden. De gemiddelde hoogte bedraagt 1,90 meter. Daarmee kunnen ze in de meeste ondergrondse parkings.
Eerst diesel, straks ook elektrisch
De Vivaro heeft uitsluitend diesels onder de kap. Tenminste, voorlopig. Want in 2020 zal er ook een elektrische variant worden geïntroduceerd. Tot dan heb je de keuze uit een 1.6 diesel die 95 of 115pk opwekt en een tweeliter zelfontbrander die naar keuze en budget 120, 150 of 180pk levert. De topversies ruilen hun handgeschakelde zesbak voor een automaat met 8 verzetten.