Renault heeft al vier generatie van de Clio achter de kiezen. De eerste werd al in 1990 geïntroduceerd als opvolger van de Renault 5. Inmiddels zijn er 15 miljoen stuks van verkocht. De jongste generatie dateert uit 2012 en wordt nu vervangen.
Er hangt voor het Franse merk heel wat af van de nieuwe Clio. De uittredende generatie kon namelijk op erg veel bijval rekenen. Sinds 2013 is het de leider in het B-segment in Europa. Er worden er elk jaar meer van verkocht.
Evolutie
Verwacht dus geen revolutie. Het uiterlijk, dat je over precies 24 uur op auto55.be kan ontdekken, zal door de designers bij Renault slechts omzichtig onder handen worden genomen. Net genoeg om duidelijk te maken dat hij nieuw is. Het interieurdesign is daarentegen helemaal nieuw.
De vijfde editie van de Clio, die voor het eerst leverbaar wordt met hybridetechnologie, tapt uit het vaatje van de Scenic en Espace. Renault belooft materialen en een kwaliteitsindruk uit hogere segmenten. Let op de kleuraccenten de sfeerverlichting die vernuftig is ingewerkt. Ze benadrukt de breedte van de leefruimte. De rol van de bestuurder wordt in de bloemetjes gezet door het grote verticaal opgestelde aanraakgevoelige scherm (waarop een nieuwe generatie van het infotainmentsysteem draait) naar de bestuurder te richten. Voor z’n neus krijgt de piloot voortaan z’n gegevens van een digitaal display.
Voor elk wat wils
Of je nu op zoek bent naar een sportief of een luxueus interieur - Renault wil je op je wenken bedienen. Het reguliere gamma krijgt daarom twee versies die een speciale vermelding verdienen. Aan de eerste kant merken we de komst van een RS-line op. Met een sportief uiterlijk, maar zonder technische aanpassingen. Wie dat laatste wil moet wachten op de sportiefste versies. Die zullen de komende jaren aan het gamma toegevoegd worden. Wie luxe wil, zal ook op de Clio een Initiale Paris-versie kunnen aanvinken.