Deze week schoof de Renault-top onder druk van de Franse overheid (de belangrijkste aandeelhouder van het concern) topman Carlos Ghosn opzij. Een gevolg van de betichtingen over financiële onregelmatigheden aan zijn adres. Het feit dat hij in een Japanse cel zit te brommen tot hij er bij justitie tekst en uitleg bij heeft gegeven, hielp wellicht ook niet. Eén dag later kondigde de huidige Nissan CEO Hiroto Saikawa, de man die daar sinds het opzij schuiven van Ghosn de baas speelt, zijn ontslag aan. Het ene heeft wellicht alles met het andere maken.
Dieptestroming
Aan de oppervlakte heeft het schandaal rond Nissan-topman Carlos Ghosn alles te maken met financieel misbruik. De man die zowel in de overkoepelende alliantie als bij de individuele merken topposities innam, zou zich € 80 miljoen hebben toegeëigend. Of dat onrechtmatig was, moet nog blijken.
Onderhuids lijkt er een andere dynamiek te spelen. Carlos Ghosn, ooit op handen gedragen als de redder van Nissan, wilde de verschillende merken van de alliantie immers fusioneren. Dat stootte vooral op verzet van Nissan. Dat zou er bekaaid vanaf komen. Renault heeft immers behoorlijk wat in de pap te brokken in Japan, maar andersom is dat niet zo.
Hiroto Saikawa, een voormalige protégé van Ghosn en de nummer twee bij Nissan, zou zich bij de groep hebben geschaard die het Japanse merk wilde vrijwaren voor een ongunstige fusie. Hij praatte Ghosn de cel in. In geen tijd was de kleine Braziliaan bij Nissan en Mitsubishi uit al z’n functies ontslagen en… hield Nissan z’n lot in eigen handen.
Renault aarzelde tegelijk om Ghosn onderuit te halen. Tot deze week bleef de topman er in functie, hoewel hij intussen al maanden in de cel zit. Het Franse merk zou wél beter worden van een fusie. Maar dat kalf is verdronken. De Franse overheid vond het deze week welletjes. De nummer twee bij Renault schuift op naar de toppositie binnen het merk en de topman van Michelin (Senard) werd aangetrokken om zich de Alliantie aan te trekken. Hij zetelt in die hoedanigheid en met nogal wat macht ook in de Raad van Bestuur bij Nissan.
De cirkel is rond
Senards eerste orde van de dag: de man die Ghosn aan de galg praatte en daarmee een voor Renault lucratieve fusie verhinderde, bedanken voor bewezen diensten. Amper één dag na de aanstelling van Senard, kondigde Saikawa z’n ontslag bij Nissan aan. Hij vertrekt zodra de formaliteiten rond een nieuw bestuur afgerond zijn.