2018 was een regelrecht recordjaar voor Lamborghini. Het Italiaanse sportwagenmerk (of moeten we zeggen ‘voormalige sportwagenmerk’) verkocht wereldwijd 5.750 auto’s. Dat is in één klap 51% meer dan een jaar eerder.
Urus zorgt voor recordverkopen
De reden? De introductie van de Lamborghini Urus. Die SUV kan dan wel z’n eigen naam niet spellen, hij was meteen goed voor 1.761 stuks hoewel de verkoop ervan pas in juli aanving.
Meer dan een derde van de Lambo’s werd verscheept naar de VS. Maar er werd ook een aanzienlijke groei genoteerd in Engeland, Duitsland, Italië, Japan en China.
Meer dan 7000 in 2019
Dit jaar verwacht Lamborghini een verkoopsvolume van meer dan 7.000 stuks. Vooral jongere kopers zullen het merk voor de eerste keer ontdekken, zei topman Stefano Domenicali tegen gespecialiseerde media. “die hechten niet veel belang aan het erfgoed van een merk als het onze. Ze vragen zich eerder af wat het coolste merk is en willen het meteen”. Lamborghini zal daarvoor op sommige markten zelfs exemplaren van de Urus op voorraad houden. Kwestie van ervoor te zorgen dat iemand hem net zo eenvoudig kan gaan kopen als de nieuwste iPhone.
In 2020 zou Lamborghini naar alle waarschijnlijkheid meer dan 8.000 nieuwe auto’s kunnen verkopen. “Maar dat zal het niet doen”, zegt Domenicali. Het bedrijf wil immers “zijn exclusiviteit vrijwaren”. Wellicht spelen er ook nog andere factoren. De productiecapaciteit van Lamborghini wordt immers niet hoger ingeschat dan 8.000 eenheden op jaarbasis.