De Ford Ranger is de best verkopende pickup op de Belgische markt. Een positie die hij overigens ook in Europa inneemt. Om die te behouden heeft Ford het model op tal van punten onder handen genomen. Halverwege dit jaar wordt hij leverbaar.
Nieuwe diesel
De grootste troef van de opgefriste Ranger is volgens het merk z’n nieuwe tweeliter dieselmotor. Die heeft dubbele turbo’s en vervangt de oude 3,2l. Hij scoort een stuk beter op vlak van CO2-uitstoot, onder meer dankzij een efficiëntere katalysator.
Aan kracht heeft hij geen gebrek. Hij levert niet alleen 213pk, maar ook een trekkracht van 500Nm. Een indrukwekkende werkijver. Hij wordt ook gecombineerd met Ford z’n nieuwe tientrapsautomaat. Daardoor verbruikt hij in één klap 9% minder.
De Ranger wordt verkrijgbaar in de uitvoeringen Single Cab, Super Cab en Double Cab, met telkens een specifieke verhouding tussen interieurruimte en laadvolume. Allen liggen ze 23cm boven het asfalt en kunnen ze door 80cm water. In de laadbak kan meer dan een ton en aan de trekhaak verdraagt hij zelfs 3,5 ton. De aanrijhoek bedraagt 29 graden en de afrijhoek is 21 graden groot.
Achter het stuur wil de Ford Ranger vooral een normale personenauto zijn. Met Sync 3 is er een geavanceerd multimediasysteem en de veiligheidssystemen zijn aangedikt met Pre-Collision Assist met Pedestrian Detection en Intelligent Speed Limiter. Active Park Assist is eveneens verkrijgbaar, bovenop de reeks bestaande assistentiesystemen die helpen aanrijdingen te voorkomen of de gevolgen daarvan te verkleinen. Mobiele Wi-Fi hotspot met connectiviteit voor maximaal tien Wi-Fi apparaten is ook aan boord.
Aangescherpt design
Aan de buitenzijde herken je de vernieuwde Ranger aan de hertekende voorbumper en grille. Rijker uitgeruste varianten hebben Xenon-koplampen en dagrijlichten met LED-techniek en staan op 17-duims lichtmetaal. Nieuwe koetswerkkleuren zijn er met Diffused Silver en Blue Lightning. Er is ook wat meer chroom of glanzend zwart plastic, afhankeljik van welke versie je verkiest.