In ons land staan voor ruim € 800 miljoen occasiewagens te wachten op een nieuwe eigenaar die niet komt. Ze zijn onverkoopbaar. De reden: de dieselhetze.
Uit een analyse van Gocar Data blijkt dat in ons land meer dan 34.000 tweedehandse voertuigen (of 29% van het totale aanbod occasies) al meer dan vier maanden te koop staan. En dat terwijl een handelaar doorgaans verwacht een auto niet langer dan twee maanden in stock te hebben staan.
Diesel zakt in waarde
Terwijl België lange tijd het dieselland bij uitstek was, zijn het vooral dieselmodellen die bij dealers onverkoopbaar blijken. Dat is om meerdere redenen een probleem voor de handelaar. Om te beginnen neemt die onverkoopbare dieselwagen de plaats in van een benzinevoertuig dat wellicht wel verkoopbaar is. Bovendien lopen de kosten hoger op. Volgens de instantie kost een occasie op voorraad houden gemiddeld € 7 per dag. Tot overmaat van ramp dalen de dieselwagens ook sneller in waarde. De data-analyse-specialist becijferde dat de waarde van eenzelfde dieselwagen op amper één jaar tijd 11% daalde. Dat is gemakkelijk € 2.000.
Onjuiste informatie aan basis marktevolutie
Gocar Data zegt dat de dieselangst van de Belg grotendeels op misvattingen is gebaseerd. “Heel wat bestuurders denken dat ze met een tweedehandsdiesel de stad niet meer mogen binnenrijden. Nochtans zijn er vele jonge dieselvoertuigen op de tweedehandsmarkt, waarmee je nog perfect de lage emissiezones (LEZ) mag betreden.”
Export naar andere Europese landen
Handelaars verkopen hun diesels almaar vaker in andere Europese landen. In Midden- en Oost-Europa, Spanje en Portugal blijken dieselvoertuigen wél gegeerd en wordt vaak een betere prijs geboden. Volgens Gocar Data is de marktwaarde van een drie jaar oude VW Golf 1.6 TDI met 125.000km in Portugal bijvoorbeeld bijna een derde hoger dan in België.