De onzekerheid over een Brexit-deal baart automerken met vestigingen in het Verenigd Koninkrijk kopzorgen. Jaguar Land Rover, dat nauwelijks enkele jaren geleden nog de ene goed-nieuws-show na de andere kon opvoeren, beleeft er nu al moeilijke tijden door. Het bedrijf zag zich al genoodzaakt twee ontslagrondes aan te kondigen.
Verkoop gaat omlaag
In 2018 verkocht het bedrijf 592.708 nieuwe auto’s. Dat cijfer was 4,6% lager dan het jaar ervoor. Uit een analyse van de prestaties van individuele markten blijkt ook de prijs die beide premium-merken betalen voor handelsspanningen tussen de VS en China. Daarin is het VK niet eens rechtstreeks betrokken partij, maar ze noopt de Chinese consument wel tot terughoudendheid. De verkoop op die cruciale markt ging er in één klap 21,6% achteruit. Europa boerde 7,8% achteruit. Engeland 1,5%. En de zwakke koers van de Britse Pond deed ook geen deugd. De merken van de groep zullen wellicht niet aanwezig zijn op het Autosalon van Genève. Bezuiniging.
Chaos in de industrie
Nu het heersende Brexit-plan van premier Theresa May in het Engelse parlement is weggestemd, stijgt de kans op een Brexit zonder akkoord. Die zogeheten no deal Brexit, zou een verlammend effect kunnen hebben op het industriële apparaat van het land. Jaguar Land Rover is immers afhankelijk van de toelevering van onderdelen van het continent. Eerder besliste Mini al om uit voorzorg z’n fabrieken een week te sluiten op het verwachte ogenblik van de splitsing tussen Europa en Groot-Britannië. Jaguar Land Rover heeft nu ook besloten zijn productievestigingen in het VK tussen 8 en 12 april stil te leggen. Dat heeft het aan z’n werknemers laten weten.