De Fiat 500 is al 11 jaar op de markt. Daarmee is het model stokoud. Een productcyclus van zeven jaar is een goed gemiddelde voor de sector. Ja, de 500 werd tussendoor al eens onder handen genomen, maar dat was een overwegend cosmetische opfrisbeurt.
Fiat 500 blijft maar beter doen
Een hoge leeftijd zorgt doorgaans voor afkalvende verkopen. Samen met almaar strengere normen is dat één van de belangrijkste beweegredenen voor een autofabrikant om periodiek met nieuwe producten op de markt te komen. De Fiat 500 lijkt evenwel immuun. Een uitzondering op de regel.
In 11 landen op nummer één
Afgelopen jaar verkocht Fiat in Europa niet minder dan 194.000 van de bolletjes met retrovormgeving. Een beter verkoopsresultaat zette het model nog niet eerder neer. De 500 harkt in Europa niet minder dan 15% van z’n marktaandeel naar zich toe. Met meer dan een decennium op de teller. In België doet het model het nog beter. Afgelopen jaar steeg z’n marktdeel met 4% en haalt het autootje een aandeel van 25%. In meer dan 11 landen verkoopt de compacte Italiaan beter dan al z’n concurrenten.
Tijdloos stijlicoon
Volgens Fiat bewijzen de resultaten dat de 500, geïnspireerd door het 'bolleke' uit 1957, een tijdloos stijlicoon is. Sedert zijn lancering in 2007 werden er al meer dan 2,2 miljoen stuks van geproduceerd. De speciale series spelen volgens de Italianen ook een sleutelrol in de uitstekende resultaten. Fiat bedacht al meer dan 30 speciale edities van het model.