Een hele tijd lang had Apple z’n zinnen gezet op een eigen auto. Die zou vanzelfsprekend elektrisch zijn en zelf rijden. Maar de technologiegigant borg die plannen op in 2016. Ongetwijfeld nadat er al talloze miljoenen in geïnvesteerd waren. De ontwikkeling van technologie voor zelfrijdende auto’s ging wel door. Daar waren nog eens honderden mensen mee bezig. Apple zou z’n technologie dan wel verkopen aan automerken die ze nodig hadden.
Testen op de openbare weg
Inmiddels zijn we een kleine drie jaar verder. En het blijft maar de vraag of de zelfrijdende auto in die tijd betekenisvolle vooruitgang heeft geboekt. In Californië kreeg Apple de toestemming om testen uit de voeren op de openbare weg. Het werkte daarvoor onder meer samen met Bosch en Volkswagen. Enkele autonome versies van de VW Transporter zouden het levenslicht moeten zien. Die moeten ooit de medewerkers van Apple transporteren tussen de verschillende campussen van het bedrijf. Er werden ook omgebouwde SUV’s van Lexus gespot.
Machines die kunnen leren zijn belangrijker?
CNBC en Automotive News Europe hebben nu evenwel vernomen dat Apple meer dan 200 mensen uit het autonome voertuigteam heeft toegewezen aan andere afdelingen, hoewel er geen enkele indicatie is dat er een definitieve doorbraak was. Heel wat mensen zijn onder meer toegewezen aan teams die machines bouwen die kunnen leren. Apple zelf gaf geen betekenisvolle uitleg over de afslanking van z’n ontwikkelingsprogramma voor zelfrijdende voertuigtechnologie. Het bedrijf bevestigt louter de beslissing en zegt dat het gaat om “aanpassingen in het kader van prioriteiten voor 2019”.