Skoda verkocht afgelopen jaar een recordaantal nieuwe wagens. 1,2 miljoen waren het er. Ruim 4% meer dan in 2017. Maar het mag natuurlijk nog een beetje meer zijn.
Productoffensief
De Tsjechische VW-dochter lijkt wel bezig met een heus productoffensief. Niet eens zo lang geleden introduceerde het een grote SUV: de Kodiaq. Daarvan kwam begin dit jaar nog een snelle versie op de markt: de Kodiaq RS. Lager in het aanbod parkeerde het bedrijf uit Mlada Boleslav vervolgens de Karoq. Ook een hoogpoter - ditmaal voor de middenklasse (zie test hier). En nu komt er een derde exemplaar bij. Skoda doopt de crossover een stads-SUV, want het mag een beetje trendy bekken.
De beloftes zijn zoals steeds niet mals. Hij moet net zo handig en dynamisch zijn als een compacte auto die wat dichter tegen het asfalt leeft, maar tegelijk moet dat gepaard gaan met een ruimere bodemvrijheid en een hogere instap. In de fysica krijg je zo’n zaken moeilijk gelijmd, maar marketing kleeft alles.
Skoda Kamiq
De nieuweling heeft nog geen gezicht, maar wel al een naam. Hij heet Kamiq. Die naam kleefde al op een Chinese SUV van Skoda, maar die volgens het merk geen uitstaans met de Europese variant, ofschoon ze beiden in hetzelfde segment uitkomen. In de naamgeving toont de Volkswagen-dochter zich wel netjes consequent. Het begint met een K en eindigt op Q, net zoals z’n broertjes.