Je ziet het niet aan de naam, die eerder Duits aandoet, maar Vuhl is Mexicaans van origine. Het bedrijf maakt auto’s die eigenlijk bestemd zijn voor het circuit, maar die toch in de schrijven zijn. Je kan er een nummerplaat voor krijgen. Ideaal speelgoed voor een trackday dus. De extreme Vuhl 05RR kon je al kiezen in Forza Motorsport 7, maar in het echte leven was er nog geen spoor van. Tot nu, want het model is eindelijk leverbaar geworden. Ja, ook in Europa.
In vergelijking met de ‘gewone’ Vuhl 05 is de RR versie 65kg lichter. Dat lijkt weinig, maar het is bijna 10% van het totale wagengewicht. Dat bedraagt 660kg. Tegelijk werd de 2,3l Ecoboost-motor (ja, dezelfde als in de Ford Mustang) onder handen genomen en 5cm lager ingebouwd. Daar wordt nu 385pk en 500Nm uitgeperst. Reken dat even om naar de kilo’s die elke pk mee heeft te sleuren en je komt op 600pk per ton. Daarmee is de auto in goed gezelschap. Hij doet het immers beter dan de McLaren P1, Ferrari F12 TdF en zelfs de Bugatti Veyron.
Wat dat dan van flitsende prestaties oplevert? Wel, z’n acceleratietijd naar 60Mph (of 96km/u) bedraagt amper 2,7 seconden. Sneller dan 255km/u gaat hij niet, maar dat heeft meer met de versnellingsbakverhoudingen te maken dan met het vermogen. Die zijn immers gekozen op maximale tussenacceleraties en niet in functie van een hogere topsnelheid.
Hij gaat ook niet alleen snel in een rechte lijn. Dankzij een nieuw aerodynamisch pakket kan hij beter bochten happen dan z’n broer zonder ‘RR’. Tot 1,8g zijwaartse weerstaat hij voor het gripverlies cruciaal wordt. De prijs is nog onbekend.