Het was bij z’n lancering moeilijk voor te stellen, maar de coupé-SUV is tegenwoordig een generisch ontwerp. Zet de BMW X6 en de Mercedes GLE Coupé maar eens naast elkaar. Verkopen doen ze wel. Bij ons kom je ze af en toe eens tegen, maar het irrationele concept (want zeg, dat is nu toch echt onzinnig) doet het vooral goed in de VS en Azië.
De coupé-SUV blijft zeldzaam
Tot op heden zijn er niet al te veel alternatieve merken die zich aan de kruisvorm wagen. Na de Audi Q8 zit eigenlijk zit alleen de Porsche Cayenne Coupé nog in de pijplijn. Of je moest al een modelletje als de Mitsubishi Eclipse Cross meerekenen.
China daarentegen, laat zich niet onbetuigd. Geely, tegenwoordig het moederhuis van Volvo, het aanstormende Polestar en het hippe Lynk & Co, wil er een deel van de koek. Het stelt er de FY11 voor. Dat is niets meer of niets minder dan een concurrent voor de BMW X4. De Chinezen zijn niet vies van het uitbrengen van een regelrechte kopie (zie hier voor enkele flagrante voorbeelden), maar ditmaal is er ondanks gelijkaardige kenmerken wel degelijk gezorgd voor een uniek design. Ze zitten ook niet stil daar in China.
Dezelfde architectuur als Volvo
De FY11 staat bovenop de Compact Modular Architecture. Een flexibele bodemstructuur die grotendeels in Zweden werd ontwikkeld. Voor de aandrijving zal een tweeliter turbo-benzinemotor zorgen. Die houdt 235pk en 350Nm achter de hand. Verkiest de BMW X4 nog achterwielaandrijving, dan is deze Geely van nature een voorwielaandrijver. Maar wie genoeg neertelt zal er aangedreven achterwielen bij krijgen.
Internationale ambities lijk Geely voor het model niet te koesteren.