Een dikke week geleden stelde Toyota eindelijk z’n langverwachte nieuwe Supra voor. De persconferentie op het Autosalon van Detroit was de gebruikelijke goed-nieuws-show, waarin natuurlijk heel wat aandacht werd besteed aan de dynamische capaciteiten of het agressieve uiterlijk van de sportieveling met Japans paspoort. Tegelijk werd ook gedanst rond de hete brij: er werd met geen woord gerept over de samenwerking met BMW. Of over het feit dat de Supra doodleuk van dezelfde band loopt als die Duitser, bij Magna Steyr in Oostenrijk. “De Toyota GR Supra wordt gebouwd door Gazoo Racing” klonk het er.
Gebaseerd op Toyota FT-1
Aan de buitenzijde heeft Toyota er overigens alles aan gedaan om op basis van dezelfde architectuur tot een ander eindresultaat te komen. De Toyota FT-1 Concept uit 2014 leverde de inspiratie voor al die sleuven en vinnen. Aan de binnenkant werd heel wat minder moeite gedaan. Dat zie je hier.
Met die nogal krampachtige struisvogelhouding van Toyota wordt op internet al wat langer de draak gestoken. De Supra werd eerder al voorgesteld als een Kia. En nu gebeurt ook het onvermijdelijke: hij kreeg de smoel van de BMW Z4 opgekleefd. Een operatie die de familiebanden tussen beide modellen aan de oppervlakte brengt. De proporties zijn identiek. De mechaniek ook. We hadden het ook een Toyota Z4 kunnen noemen in plaats van een BMW Zupra. Maar omdat het BMW is dat de ontwikkeling deed, gaven we het voordeel aan de fabrikant uit Müchen. Dat deed photoshopper Kleber Silva, die deze hypothetische Z4 Coupé in elkaar stak, tenslotte ook.