Eind vorig jaar sloeg het nieuws in als een bom. De topman van de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi was in Japan opgepakt op verdenking van fraude. Hij werd bij Nissan en Mitsubishi, waar hij ook nog eens de rol van CEO vervulde, prompt aan de deur gezet. Alleen Renault aarzelde. Dat wou eerst eens weten wat er nu precies aan de hand was.
€ 80 miljoen verduisterd?
Veel wijzer zijn we intussen nog niet geworden. Ja, hij wordt beticht van gesjoemel met zijn verloning. Er wordt een bedrag van bijna € 80 miljoen geciteerd over een periode van 2010 tot 2018. Maar of er sprake is van belastingontduiking of oplichting, is nog onduidelijk. Ghosn houdt, voor zover bekend, vast aan zijn onschuld.
De kwestieuze gelden, zoals de advocaten het wellicht verwoorden, zouden afkomstig zijn van de in Nederland gevestigde joint-venture tussen de verschillende automerken. Die overkoepelende organisatie betaalde Ghosn bijna € 8 miljoen per jaar. Dat gebeurde, zo bericht de BBC, zonder dat de vertegenwoordigers van Nissan of Mitsubishi daarvan op de hoogte waren.
Laat Renault Ghosn vallen?
De beschuldigingen komen op een moment dat Ghosn zeer tegen de zin van de Japanners aanstuurde op een complete fusie van de betrokken automerken. Hij werd bij Nissan en Mitsubishi meteen aan de kant geschoven. Alleen Renault bleef nog achter z’n topman staan. Maar dat zou wel eens kunnen veranderen. De Franse overheid, die 15% van de aandelen in Renault bezit, heeft tot een bestuursvergadering opgeroepen. Het wil een opvolger voor Ghosn zoeken. Thierry Bollore nam inmiddels tijdelijk de rol van Ghosn over, want die kan vanuit een Japanse cel niet veel doen.