Later dit jaar introduceert Volkswagen de nieuwe Golf. Dat is altijd een groots evenement, want het gaat tenslotte om één van de populairste auto’s ter wereld. In Europa is hij heer en meester. Ook bij ons. Als sinds 1974, zeven generaties lang. Het is ook steevast de auto waartegen alle concurrenten worden worden gemeten. De referentie. Er wordt niet voor niets gesproken over het ‘Golf-segment’. Wat niet wil zeggen dat hij op elk vlak de betere is. Dat is weer wat anders.
Generatie acht heeft Volkswagen ook klaar. Die staat op identiek dezelfde basis (MQB Evo, of wat had je gedacht) als z’n voorganger, maar je mag ervan uitgaan dat die op elk vlak evolueert. Reken bijvoorbeeld op een gewichtsbeparing. Tussen 40 en 100kg. Je kan binnen de Volkswagen Group altijd enkele trends opmerken. We hebben naar de nieuwe Seat Leon en Skoda Scala gekeken en gaan er nu al van uit dat de nieuwe Golf weer een stukje groter wordt. En vanzelfsprekend zal hij ook op technologisch vlak stappen zetten. Al was het maar omdat de normen altijd maar strenger worden.
Herkenbaar design
Risico’s neemt VW niet wanneer het op vormgeving aankomt. Dat hebben ze nog nooit gedaan. Elke nieuwe generatie van de Golf evolueert net genoeg. Omstaanders moeten zien dat er wat nieuws is, maar tegelijk moet bij hij zelfs bij een vluchtige, oppervlakkige blik herkenbaar zijn. Ook wanneer er geen merktekens op zitten.
De Golf Mk8 volgt vanzelfsprekend weer bovenstaande filosofie. Aan de succesformule wordt niet geraakt. We kunnen dat met absolute zekerheid zeggen dankzij Instagrammer Johannes.vag. Die betrapte een exemplaar aan een McDonalds Drive-In. Z’n testpiloot had wellicht een hongertje.
De auto was slechts erg licht gecamoufleerd. Stickers verhulden wat details van de grille en de lichtunits, maar dat was het zowat. Er valt, weinig verrassend, uit op te maken dat de Golf vooral een Golf blijft, maar dat z’n outfit weer wat strakker wordt.