Wanneer autogroepen uit elkaar gaan kan het een hele tijd duren om de knoop te ontwarren. Iedereen gebruikt immers technologie en vindingen van elkaar. Motoren, platformen, knopjes, zetels… En dat is slechts wat ervan aan de oppervlakte komt bovendrijven. Onderhuids zitten er soms nog meer brokken in de soep. Dan komen ook gebruiksrechten, afschrijvingen, productietechnische elementen en intellectuele eigendom hun zegje doen. De scheiding tussen Ford en Volvo was niet anders. Dit jaar zal het Zweedse bedrijf in Chinese handen de laatste banden doorknippen. Dat gebeurt wanneer de Volvo V40 met pensioen gaat.
Vervanger wordt geen conventionele hatchback
Volvo en leenheer Geely ontwikkelden twee platformen: CMA en SPA. Het eerste voor compacte voertuigen, het tweede voor grotere creaties. Die doen niet alleen dienst bij Volvo en Geely, maar worden ook gebruikt voor Link & Co. Het hippe Chinese merk van de groep dat ook Europese ambities koestert. De V40 staat nog op een onderstel dat van Ford ontwikkeld was. Maar die compacte hatchback werd in 2012 geïntroduceerd en is toe aan een generatiewissel. Volvo heeft geen plannen om het model verder door te laten lopen.
Steeds meer constructeurs keren zich af van de conventionele sedan of hatchback. En hoewel Volvo met de S60 en S90 nog steeds klassiek gelijnde auto’s in portefeuille houdt, zal de V40-opvolger met z’n traditionele keurslijf breken. Daarover wordt alleen nog in cryptische termen gecommuniceerd. Eén ding is echter zeker: het wordt een crossover. Hij zal wat hoger op z’n poten staan. Maar welke autovormen worden gekruist - dat is nog koffiedik kijken. Er wordt zelfs gezegd dat de Zweden een stoere vierdeurs coupé aandurven. In elk geval zal die gebruik maken van de CMA-architectuur. Dan is de scheiding van tafel en bed met Ford compleet.