Er is al heel wat gepalaverd over de afschaffing van de FM-band. DAB+ (wat staat voor Digital Audio Broadcasting) is de toekomst. Al een tijd trouwens, want de standaard is nauwelijks nog nieuw te noemen. Maar een nieuwe Europese richtlijn, de Europese Elektronische Communicatie Code of EECC, verplicht de EU-lidstaten nu om de code in nationale wetgeving om te zetten. Of, met andere woorden, DAB+ in te voeren. Het einde van FM staat daarmee ook weer op de agenda. Als het al niet automatisch voortvloeit uit de invoer van DAB+, dan zal het kort erop volgen. De nieuwe standaard maakt een groter aanbod van zenders mogelijk en verbetert de geluidskwaliteit.
1 op 5 luistert nu al digitaal
Er zijn Europese landen waar DAB+ nu reeds de standaard is. Noorwegen gebruikt bijvoorbeeld al geen FM-band meer. Maar slechts één op vijf Vlamingen luistert op dit ogenblik digitaal naar de radio. Het meerendeel (12% van het totale luisteraantal) doet dat via vast of mobiel internet. 6% gebruikt er de digitale TV voor en amper 3% werkt via DAB+. Sinds 2013 zijn in België (cijfers voor Vlaanderen zijn niet beschikbaar) zo’n half miljoen DAB+ radio’s verkocht.
En in de auto?
Van de auto’s die vorig jaar nieuw werden verkocht, had zo’n 30% standaard een DAB+ radio aan boord. Bij heel wat automerken moet je ervoor bijbetalen. Een extraatje waarvan de prijs vaak niet in verhouding staat tot de reëele kostprijs. Tot enkele honderden euro’s kan het kosten. Een bestaande fm-radio kan aangepast worden met een extra module. Die kost enkele tientallen euro’s.