Wat er mis met de airbags? Wel, om ze bij een ongeval bliksemsnel op te blazen wordt er gebruik gemaakt van springstof. Het Japanse bedrijf Takata bouwde evenwel airbags met onvoldoende kwaliteitsvolle opblaasmechanismen. Heb je een ongeluk, dan is het mogelijk dat bij het opblazen van je airbag ook metaalfragmenten in het rond geslingerd worden. Vergelijk het met een granaat die in je gezicht ontploft. Het euvel eiste al tientallen mensenlevens.
Er komt geen eind aan
Het gevaar van de Takata-airbags is al jaren bekend. Al tientallen miljoenen auto’s van verschillende merken werden teruggeroepen. Toch blijven de autoconstructeurs jaren na datum nog modelrijen ontdekken met de gevaarlijke plofkussens in. Het lijkt wel een eindeloze terugroepactie.
1,6 miljoen auto’s teruggeroepen
Fiat-Chrysler ontdekte schijnbaar net nog een hele hoop voertuigen waarvan de airbags vervangen moeten worden. Het gaat om de Jeep Wrangler van 2010 tot 206, de Dodge Challenger, Chrysler 300 (en vermoedelijk dus ook de Lancia Thesis) en enkele RAM Pickups.
FCA zal ruim 1,6 miljoen voertuigen onder handen moeten nemen. Het overgrote deel, zo’n 1,4 miljoen stuks, bevindt zich op Amerikaanse bodem. De overige 200.000 eenheden zijn uitgevoerd naar andere regio’s met inbegrip van Europa.
Niet talmen, doen
Fiat Chrysler Automobiles raadt klanten aan om de kwestieuze airbageenheden zo snel mogelijk te laten vervangen en er zeker niet langer dan nodig mee rond te blijven rijden. Onder meer Ford, BMW, Toyota en Honda kochten ook hun airbags in bij de inmiddels failliete toeleverancier Takata.