Het is nog niet eens drie jaar geleden dat Hyundai de Ioniq lanceerde. En toch vindt het bedrijf nu al dat het beter kan. Met de teller op 60.000 stuks krijgt het model z’n eerste opfrisbeurt.
Bescheiden stilistische aanpassingen moeten ervoor zorgen dat je de Ioniq mooier vindt dan voorheen. Er zijn nieuwe optionele LED-koplampen, andere staartlichten en een grille met een modernere look. Tenminste, voor de hybride en plug-in-hybride. De geheel elektrische Ioniq zal weldra soortgelijke aanpassingen ondergaan.
Aan de binnenkant is er een nieuw bedieningspaneel voor de verwarming en airco. Dat is nu glanzend zwart. En er is - tegen een meerprijs - een groter (10,25”) scherm voor het infotainment. Hyundai beweert dat het het grootste in z’n segment is. Het werkt met Android Auto en Apple CarPlay.
Ook aan de lijst toe te voegen: drie nieuwe kleuren en nieuwe designs voor de velgen. Ze maken deel uit van elke facelift.
Veiliger en slimmer
Hyundai maakt van de gelegenheid gebruik om de veiligheidsuitrusting aan te scherpen. Noodremhulp en een rijstrookassistent zijn voortaan standaard op elke Ioniq.
Er wordt tenslotte ook getimmerd aan de rijsystemen. Zo kan de Ioniq PHEV nu in sommige gebieden automatisch overschakelen op een elektrische modus. In ultra-lage-emissiezones bijvoorbeeld. En je kan de PHEV dan besturen met alleen een gaspedaal. Het rempedaal moet je eigenlijk louter nog gebruiken wanneer je erg snel stil moet staan. Een beetje zoals bij sommige zuiver elektrische auto’s. De Eco+ Modus is ook nieuw. Die pers het laatste beetje uit de accu door nog ingrijpender stroom te besparen. Ze is eigenlijk alleen bedoeld voor uitzonderlijke omstandigheden.
De vernieuwde Ioniq wordt naar alle waarschijnlijk in maart voorgesteld op het Autosalon van Genève.