Volkswagen trok zopas het doek van de GTI TCR. Dat is een Golf GTI die aan de enkels van de Golf R kan gaan bijten.
Uit z’n tweeliter viercilinder benzinemotor haalt Volkswagen in dit geval 290pk. Dat is 45pk meer dan de gewone GTI en nog slechts 10pk minder dan de eerder al aangehaalde Golf R. Dat is voldoende om naar 100km/u te spurten in 5,6 seconden. Veel hoef je daar niet voor te doen. Alleen het gaspedaal een trap verkopen. Schakelen is immers voor rekening van een zeventraps-automaat met dubbele koppeling. Op verzoek kan VW de begrenzer ook wat toleranter maken. Dan komt die pas tussen bij 260 in plaats van 250km/u.
Gebaseerd op de raceversie
De TCR is gebaseerd op de Golf GTI die Volkswagen ontwikkelde voor toerwagenracen. Hij heeft ook een agressievere voorsplitter, dakspoiler, zijskirts en diffuser. Allemaal zijn ze specifiek voor dit model. Hij heeft ook recht op 18-duims velgen, LED-koplampen, zwarte spiegelhuizen en een zelfsperrend differentieel tussen de aangedreven voorwielen.
Aan de binnenkant is het een unieke bekleding met een rode striping, accenten in dezelfde tint en een sportstuur die het verschil maken.
Je kan nog extra’s aanstippen als het allemaal nog iets extremer mag zijn. Folie in hongingraatmotief dat de flanken siert, 19-duimers met semi-slicks, een gestuurde ophanging of een stijvere ophanging achteraan.
Wat moet dat kosten?
Belgische prijzen zijn nog niet bekend, maar die zijn steeds erg vergelijkbaar met de Duitse. Daar kost de Golf GTI TCR € 38.950.